¿La Covid-19 ha infectado las noticias? Cómo los periodistas, las audiencias y los procesos de producción son alterados por las pandemias

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Vítor de Sousa
Edson Capoano
Pedro Rodrigues Costa
Ivan Paganotti

Resumen

Este artículo se enfoca en las actividades periodísticas en el contexto de la primera ola de Covid-19, en 2020, cuando se identificó una alta presencia de la posverdad y las fake news en la producción de noticias, lo que se justifica al abordar estos dos objetos conceptuales. El objetivo fue comprender cómo los problemas en el proceso productivo, como la precariedad laboral durante la pandemia, permitieron vacíos de información, que fueron llenados por la desinformación y la infodemia. Para ello se utilizó un método cuantitativo, con la aplicación de una encuesta en línea a 365 participantes de Iberoamérica durante el 2020, sobre procesos de producción, rutinas de trabajo e información generada durante la cuarentena de los periodistas, y el consumo de información durante el confinamiento de periodistas y receptores de noticias en línea. Como resultado, la mayoría de los periodistas cambió su rutina de trabajo, como la verificación de datos digitales y la preferencia por fuentes científicas. Cerca de la mitad de los receptores de noticias valoran positivamente el trabajo de prensa, a pesar de que el consumo de noticias ha generado perspectivas negativas. Como conclusiones, es necesario revisar ciertas prácticas productivas en el ámbito periodístico, durante situaciones excepcionales como la pandemia.

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Dossier Temático

Referencias

Survey available at https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScMwxkD-UvSbulCX_AtKIZA-vrlj0JlkUkXEKi4sFZ5M1UhVQ/closedform. Some results were published on “Portal dos Jornalistas” (Brazil) at https://www.portaldosjornalistas.com.br/o-coronavirus-e-os-veiculos-de-comunicacao-xviii/?fbclid=IwAR3knGT6wBzgL3uB6MhFzahogZBD3ViNsgx8aM7RZah3vOxQRDcd-nSt-_k. See more details in section 5.

According to the Moral Foundations Theory, narratives may contain foundations that relate to moral choices of individuals, thereby causing engagement, such as: (1) care / harm (concern for the suffering of others); (2) fairness / cheating (preference for reciprocity and fairness); (3) loyalty / betrayal (concern for the common good and prejudice against strangers); (4) authority / subversion (reference to domination and hierarchy); (5) sanctity / degradation (concern for purity); and (6) liberty / oppression (feelings of restraint and resentment towards those who dominate and restrain their liberty) (Graham et al., 2013).

Published in:https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScMwxkD-UvSbulCX_AtKIZA-vrlj0JlkUkXEKi4sFZ5M1UhVQ/closedform

Respectively, 121 journalists from press, 119 journalists from general media and 107 news consumers that are not journalists.

In this sense, in Portugal, the Sindicato de Jornalistas and Sindicato de Professores (Union of Journalists and Union of Teachers) have been developing a teacher-oriented training in the field of Education for Media, in several Portuguese cities. The purpose is to empower teachers to develop activities on Education for Media, following a project methodology and integrating students and other members from the school and educational communities. The trainers will be journalists and academic experts in the area of journalism who will address concepts related to media and journalism, based on analysis and discussions of international studies, connecting them to the exploration of pedagogical resources, in order to create and develop Education for Media projects, in the schools where the trainees perform their duties. In 2017, the Brazilian Ministry of Education approved the Base Nacional Comum Curricular (National Curricular Common Base), which included a critical reflection on media consumption and production in basic education, with the purpose of systematising discussions that already integrated disperse initiatives at different levels of formal and non-formal education in the country (Pegurer-Caprino; Martínez-Cerdá, 2016). In addition, several media outlets and information verifiers, such as Agência Lupa, offer teaching courses and materials that allow the public to adopt journalism verification practices in their daily lives (Paganotti, 2018). Recently, new media education initiatives started offering teaching materials through massive online courses for a broader audience, such as the “Vaza, Falsiane!” course (Paganotti et al., 2019).