Educommunication and interculturality from educational management with radio

Main Article Content

Fernando Carias-Pérez https://orcid.org/0000-0002-6955-6125
Isidro Marín-Gutiérrez https://orcid.org/0000-0002-6858-0983
Ángel Hernando-Gómez https://orcid.org/0000-0002-6414-5415

Abstract

This article proposes to establish criteria that allow the coupling of two disciplinary areas that may seem antagonistic but that, nevertheless, have characteristics to be articulated. In the first place, cha-racterizations of educommunication and interculturality are proposed, reasoned on the basis of the role that the social sciences occupy as areas of knowledge, to later offer guidance on how they can connect and interact to put themselves at the service of management projects and initiatives that link education, communication and culture, specifically from the use of educational radio in rural schools in southern Chile, which have students of mapuche-huilliche origin. The methodological perspective is qualitative in nature, made evident by a bibliographic review from a compendium of reference material, with the intention of generating the theoretical framework of a doctoral research focused on educommunicative practices in intercultural contexts, as well as data obtained from intense field work and semi-structured interviews with key informants. The article shows how proposals can be generated that result in making the formative processes of students more effective in contexts of interculturality, as well as the strengthe-ning of identity and cultural revitalization to favor the construction of democratic societies and a culture of peace, having as dynamics the phenomena emanating from communication
Abstract 127 | PDF (Español (España)) Downloads 22 PDF Downloads 31 HTML (Español (España)) Downloads 0 EPUB (Español (España)) Downloads 0

References

Aguado, M.T. (1991). Lecturas de pedagogía diferencial. Madrid, Dykinson.
Andrade-Martínez, C. (2020). La educomunicación de Don Bosco y la formación de universitarios como buenos ciudadanos. Estudios Pedagógicos. 46(3), pp. 7-19. doi: https://doi.org/10.4067/S0718-07052020000300007
Aparici Marino, R. (2010). Introducción: la educomunicación más allá del 2.0. En Aparici, R. (Coord.). Educomunicación: más allá del 2.0. Barcelona: Gedisa. Pp. 9-23.
Barbero, J.M. (1987). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. México D.F.: Anthropos.
Buckingham, D. (2003). Educación en medios. Alfabetización, aprendizaje y cultura contemporánea. Barcelona: Paidós.
Cabero, J. y Loscertales, F. (1998). ¿Cómo nos ven los demás? La imagen del profesor y la enseñanza en los medios de comunicación social. Sevilla: Secretaria de Publicaciones de la Universidad de Sevilla.
Cebrián de la Serna, M. (2009). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación para el desarrollo educativo de los pueblos indígenas. Málaga: Publicaciones GTEA.
Cloutier, J. (1973). La communication audio-scripto-visuelle à l’heure des self média. Montreal: Les Presses de l’Université de Montreal.
Collado-Ruano, J., Ojeda, M.N., Malo, M.O. y Amino, D.S. (2020). Educación, artes e interculturalidad: El cine documental como lenguaje comunicativo y tecnología innovadora para el aprendizaje de la metodología I+D+I]. Texto Livre. 13(3), pp. 376-393. doi: https://doi.org/10.35699/1983-3652.2020.25639
de Oliveira Soares, I. (2009). The edu-communication roads: utopias, confrontations, recognitions. Nómadas, (30), 194-207. https://bit.ly/2QBQ9Vd
de Oliveira Soares, I. (2011). Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação. São Paulo: Paulinas.
Dietz, G. (2012). Multiculturalismo, interculturalidad y diversidad en educación: una aproximación antropológica. México: FCE.
Escámez, J. (2002). Educación Intercultural. En Conill, J. (Coord.), Glosario para una sociedad intercultural. Valencia: Bancaja. pp. 132-140.
Fornet-Betancourt, R. (2001). Transformación intercultural de la filosofía. Bilbao: Desclée de Brouwer.
Fornet-Betancourt, R. (2002). Lo intercultural: el problema de su definición, en Intercultural el Balance y perspectivas, editado por Y. Onghena, Barcelona: Fundación CIDOB.
Gajardo-Carvajal, Y., Mondaca-Rojas, C. (2020). Oralidad andina y educación intercultural en zona de frontera, Norte de Chile. Interciencia. 45(10), pp. 488-492. https://bit.ly/3ryxXZ8
García, A., Escarbajal, A. & Escarbajal, A. (2007). La interculturalidad. Desafío para la educación. Madrid: Dykinsonn.
García-Canclini, N. (2004). Diferentes, Desiguales y Desconectados. Mapas de la interculturalidad. Barcelona: Gedisa.
Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
González, F. D. F., & Rodríguez, N. M. (2019). Teoría decolonial y estudios sobre hábitat: construcción de un soporte epistemológico desde el enfoque de comunicación e interculturalidad. Questión. (63). https://bit.ly/3lQjZkq
Hernández Díaz, G. (2007). Educomunicación. Desarrollo del pensamiento desde una interdisciplina emergente. Comunicación: Estudios venezolanos de comunicación, (138), 68-78. https://bit.ly/39r1b62
Hidalgo Santomaro, M. J., & Gamboa Chiriboga, C. D. (2012). Campaña comunicativa radiofónica" Regístrate" para la difusión y concienciación de los derechos humanos que poseen refugiados en el Ecuador. Quito: Universidad Politécnica Salesiana. https://bit.ly/3lZZO3r
Kaplún, G. (2006). La calle ancha de la comunicación latinoamericana. Educomídia, alavanca da cidadania. Sao Paulo, UNESCO UMESP. https://bit.ly/3rqF8m7
Kaplún, M. (1998). Una pedagogía de la comunicación. Madrid: Ediciones de la Torre.
Krohling Peruzzo, C.M. (2001). Comunicación comunitaria y educación para la ciudadanía. Signo Y Pensamiento, 20(38), 82-93. https://bit.ly/3m3YaxO
Lotero-Echeverri, G., Romero-Rodríguez, L.M., Pérez-Rodríguez, A. (2019). Research trends in specialist publications from the field of educommunication and media literacy in latin america. Interface: Communication, Health, Education. 23, e180193 doi: https://doi.org/10.1590/Interface.180193
Lynch, J. (1986). Multicultural Education. Principles and practice. Londres: Routledge and Kegan Paul.
Mata, O. (2010). Didáctica de la Educomunicación. https://bit.ly/3sGelDK
McMillan, J. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Madrid: Pearson.
Moreira, G. (2020). A educomunicação e os sertões do século XXI. Educacao e Sociedade. 41,e221403, pp. 1-14. doi: https://doi.org/10.1590/ES.221403
Muñoz-Borja, P., Sarria, J.M.E., García-Ruiz, R., Aguaded, I. (2021). Educomunicación inclusiva y discapacidad en la región andina: Revisión cualitativa de avances y logros. Revista Complutense de Educación, 32(1), pp. 67-78. doi: https://doi.org/10.5209/RCED.68017
Parra Alvarracín, G. (2000). Bases epistemológicas de la educomunicación (Definiciones y perspectivas de su desarrollo). Quito: Abya-Yala.
Peppino Barale, A.M. (1999). Radio Educativa, popular y comunitaria en América Latina. Madrid: Plaza Valdés Editores.
Pérez Serrano, G. (2016). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. Madrid: Editorial la Muralla.
Rodríguez-Pastene, F., Niklander Ribera, S., Ojeda, G., Vera, E. (2020). Interculturalidad y representación social: El conflicto de la Araucanía en la prensa chilena. Casos Melinao y Luchsinger-Mackay. Estudios Sobre el Mensaje Periodístico. 26(4), pp. 1583-1598. doi: https://doi.org/10.5209/ESMP.67388
Sabariego, M., Dorio, I. y Massot, I. (2019). Metodología de la investigación educativa. En Bisquera, R. (coord.). Metodología cualitativa. (pp. 276-366). Madrid: Editorial Arco.
Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Madrid. Ediciones Morata.
Soares, I. (2011). Educomunicação. O conceito, o Professional, a aplicação. São Paulo: Paulinas.
Soto Molina, J. (2008). El currículo Intercultural bilingüe. La naturaleza humana integrada a su mundo cultural. Bogotá: Editorial Magisterio.
Tubino, F. (2005). Las prácticas discursivas sobre la interculturalidad en el Perú de hoy. Propuesta delineamientos para su tratamiento en el sistema educativo peruano. Lima: Ministerio de Educación.
Tuvilla Rayo, J. (1997). Derechos Humanos y medios de comunicación. Comunicar, (9), 77-86. https://bit.ly/3rtn62H
Walsh, C. (2003) Interculturalidad y colonialidad del poder: un pensamiento y posicionamiento otro desde la diferencia colonial. En: Catherine Walsh, Álvaro García Linera y Walter Mignolo (eds.), Interculturalidad, descolonización del Estado y del conocimiento. Buenos Aires: Ediciones del Signo, pp. 21-70.