Analogy among electrical potential differenc eand gravitational dotencial difference on the teaching physics

Main Article Content

Raira Maria Lima Bahia
Pedro Javier Gómez Jaime

Abstract

The current research proposes to create a strategy that enables solid learning of the topicof electrical potential, through an analogy between electrical and gravitational potentials. The proposed activity conceives the use of low-cost materials with the objective of bringing physical knowledge closer to the students’ daily lives. This is because a certain lack of interest in Physics has been perceived in the focus population of this study, which in some way is contradictory, since thepresence of this science in our daily lives is manifested in the various activities that we carry out.in the context in which we are inserted. As well as, in the widespread use of new information andcommunication technologies to which the human species has been having access in recent years. For its part, for the creation of the aforementioned strategy, the use. The methodology includes a review of the available literature on the subject and has a qualitative-quantitative tendency, referring to the collected data’s analysis during the experience. The results shows that there were better students performances during the second stage of the research process. Which allows us to conclude that teaching Physics through analogies developed by the teachers of this subject enables better learning of this science to the extent that scientific and everyday knowledge are linked.

Article Details

Section
Monographic articles

References

ANDER – EGG, Ezequiel.

claves para introducirse en el estudio de las inteligencias múltiples. Santa Fe- Argentina: Homosapiens.

BALCAZAR NAVA, Patricia; GONZALEZ ARRATIA Lopez Fuentes

Investigación cualitativa. México: UAEM

BISQUERRA, Rafael.

Educación Emocional. España: Desclee de Browuer

BOWLBY,John.

Una Base segura. Buenos Aires: Paidós

BOYATZIS, Richard, GOLEMAN, Daniel y ANNIE McKee

Primal Leadership: Realizing the Power of Emotional Intelligence

Harvard Business Review Press

CARBONELL, Jaume.

Pedagogías del siglo XXI. Barcelona: Octaedro

CÉSPEDES, Amanda.

Cerebro inteligencia y emoción. Santiago Chile: Mírame.

Educar las emociones. Santiago de Chile: Vergara.

CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly.

Fluir una psicología de la felicidad. Barcelona: Kairos

CORTINA, Adela

Ciudadanos del mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía. España: Alianza.

DELORS, Jaques.

La educación encierra un tesoro. UNESCO: Santillana.

FELDMAN, Robert

Modelo del desarrollo cognoscitivo de Piaget. http://euaem1.uaem.mx/bitstream/handle/123456789/606/Modelo%20del%20desarrollo%20cognoscitivo%20de%20Piaget.pdf?sequence=1&isAllowed=y

FRANCISCO

Laudato Sii. Santiago de Chile: UC.

FREIRE, Paulo.

Cartas a quien pretende enseñar. España: Siglo XXI.

GARDNER, Howard.

Inteligencias Múltiples. España Barcelona: Paidós.

Inteligencia Reformulada: las inteligencias múltiples en el siglo XXI. Diegoan

Mentes flexibles: el arte y la ciencia de saber cambiar nuestra opinión y la de los demás. Barcelona: Paidós.

GAZMURI Barros, Rosario

Afectividad y vulnerabilidad: límites de la razón científica y posibilidades de verdad. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, 32, pp. 197-223. https://doi.org/10.17163/soph.n32.2022.06

GOLEMAN, Daniel.

La inteligencia emocional. Buenos Aires: J. Vergara.

LEDESMA, Marco.

Análisis de la teoría de Vygotsky para la reconstrucción de la inteligencia social. Cuenca- Ecuador: EDUNICA.

Lopez, Virginia

Empatía y solidaridad transnacional.

https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5663581.pdf

MATURANA, Humberto.

Amor y juego. Santiago de Chile: Instituto de Terapia Cognitiva.

Mehrabian. Alberet.

Non Verbal Communication. United States of America

MILICIC, Neva. LÓPEZ, Soledad.

Hijos con autoestima positiva. Santiago de Chile: Norma.

MILICIC, Neva.

Educando a los hijos con inteligencia emocional. Santiago de Chile: Aguilar.

MORÍN, Edgar.

Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. UNESCO.

MORENO, Carlos; PEREZ, Ricardo y GARCIA, Ruben

Emociones y aprendizaje. México: Guadalajara.

OSPINA-Carmona, José Fernando, TOBÓN-Vásquez, Gloria del Carmen, Montoya Londoño, Diana Marcela & Taborda-Chaurra, Javier

Filosofía de la mente y algunos paradigmas del aprendizaje en Psicología de la educación. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, 33, pp. 43-69. https://doi.org/10.17163/soph.n33.2022.01

PRENSKY, Marc

Enseñar a nativos digitales. Madrid. SM (col. Biblioteca Innovación Educativa)

TURAINE, Alain.

¿Podremos vivir juntos? México: Fondo de Cultura Económica.

TOURIÑÁN López, José Manuel

Construyendo educación de calidad desde la pedagogía. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, 32, pp. 41-92. https://doi.org/10.17163/soph.n32.2022.01

Organización Mundial de la Salud.

“Salud mental: un estado de bienestar”. Tomado de: http://www.who.int/features/factfiles/mental_health/es/.