Hermeneutics and technology as a salvific dialogue for current pedagogy

Main Article Content

Leopoldo Tillería-Aqueveque

Abstract

The paper puts forward the controversial thesis that the dialogue between hermeneutics andtechnology is decisive to safeguard an original pedagogy at the service of a free and responsible citizen. To this end, it makes use of Heidegger’s hermeneutics of facticity as an interpretative structure that reorders the meaning of the notions of technique and technology hitherto hidden in tradition. It is suggested that the original relationship between hermeneutics and technology wouldreveal itself as a salvific relationship for a pedagogy centered not on how to instruct the citizen as to what he should or should not know, but on the primitive and most authentic way of understanding himself. A more proper consideration of the connection between technology and pedagogy, if it is to be effectively based on a philosophical hermeneutics such as the Heideggerian one, should beable to execute what could be called a “hermeneutic turn”; that is, it would be the phenomenological relationship of the human being with technology that would determine the scope, directionalityand relevance of any educational approach. Inopportunely, he wonders whether it could be Plato who shed light on Heidegger’s uncovering task of inverting the poles between technology and the world, and, by the same token, determined a hermeneutics of facticity in which poetic uncovering would pave the way towards a salvific pedagogy of the original thought.

Article Details

Section
Monographic articles

References

Amengual, A. (2001). “Tecnología y Pedagogía”. Calidad en la Educación, 15, 1-9. http://dx.doi.org/10.31619/caledu.n15.457

Ávila, L. (2016). “El Dasein y la formación. Una mirada en clave heideggeriana”, pp. 93-107. En La formación y la constitución del ser. Ed. Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Ballén, R. (2010). “La pedagogía en los Diálogos de Platón”. Revista Diálogos de Saberes, 33, 35-54. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/dialogos/article/view/2001/1524

Bedoya, C. (2014). “Ruina y recuperación de la vida: La hermenéutica en el joven Heidegger”. Universitas Philosophica, 31(62), 95-112. https://www.redalyc.org/pdf/4095/409533957005.pdf

Berciano, M. (1992). “¿Qué es realmente el «Dasein» en la filosofía de Heidegger?”. Thémata, 10, 435-450. https://institucional.us.es/revistas/themata/10/04%20berciano.pdf

De la Maza, L. (2005). “Fundamentos de la filosofía hermenéutica: Heidegger y Gadamer”. Teología y Vida, XLVI, 122-138. https://scielo.conicyt.cl/pdf/tv/v46n1-2/art06.pdf

García-Córdoba, F. (2010). “La tecnología. Su conceptuación y algunas reflexiones con respecto a sus efectos”. Metodología de la Ciencia. Revista de la Asociación Mexicana de Metodología de la Ciencia y de la Investigación, 2(1), 13-28. http://www.ammci.org.mx/revista/pdf/Numero2/2art.pdf

Gómez, G. (2008). “El uso de la tecnología de la información y la comunicación y el diseño curricular”. Revista Educación, 32(1), 77-97. https://doi.org/10.15517/revedu.v32i1.525

Gutiérrez, C. (1984). “Hermenéutica: ¿verdad contra método?”. Cuadernos de Filosofía y Letras, vol. VII (1-2).

Heidegger, M (1983). Ciencia y Técnica. Santiago: Universitaria.

Heidegger, M. (2002). Ser y Tiempo. Santiago: Universitaria.

Kant, I. (1803). Pedagogía. Escuela de Filosofía Universidad ARCIS. https://www.philosophia.cl/biblioteca/Kant/Pedagogia.pdf

Ledesma A. (2021). “El método hermenéutico-fenomenológico de Martin Heidegger y la posibilidad de una investigación filosófica independiente”. Studia Heideggeriana, vol. X, 245-262. 10.46605/sh.vol10.2021.115

León, E. (2009). “El giro hermenéutico de la fenomenológica en Martín Heidegger”. Polis, 8(22), 267-283. https://www.scielo.cl/pdf/polis/v8n22/art16.pdf

Luna Alcoba, M. (2003). Ensayos de Tecnodicea sobre la bondad de la ciencia, la libertad del mercado y el origen de la máquina. Google Libros.

Platón (2000). Diálogos II. Madrid: Gredos.

Platón (2000). Diálogos IV. Madrid: Gredos.

Polo, M. A. (2001). “La hermenéutica ontológica de Gianni Vattimo”. Escritura y Pensamiento, año IV, W 7, 75-97. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/letras/article/view/7542/6561

Prendes, M. P. (2018). “La Tecnología Educativa en la Pedagogía del siglo XXI: una visión en 3D”. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa (RIITE), 4, 6-16. http://dx.doi.org/10.6018/riite/2018/335131

Rivero Weber, P. (2001). “Apuntes para la comprensión de la hermenéutica en Heidegger”. Theoría, n. 11-12. https://doi.org/10.22201/ffyl.16656415p.2001.11-12.271

Salomón Amaya, U. (2015). “La esencia de la Técnica (Das Ge-stell) como un habitar (Whonen)”. Teoría y Praxis, 27, pp. 49-68. http://rd.udb.edu.sv:8080/jspui/bitstream/11715/895/1/3%20la%20esencia%20de%20la%20tecnica.pdf

Ulloa, I. (2018). Heidegger: El pensar calculante por sobre el pensar meditativo. [Informe final de Seminario de Grado]. Universidad de Chile. 44 pp. https://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/148093/Heidegger-el-pensar-calculante-por-sobre-el-pensar-meditativo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Valiente, A. (2015). Análisis de la propuesta educativa de Platón como fundamento para la construcción de un Estado justo. [Monografía para optar por el título de Filósofa]. Universidad de Cartagena. 59 pp. https://repositorio.unicartagena.edu.co/bitstream/handle/11227/2447/monografia%20pdf.pdf;jsessionid=815573E32E1C04E712C6D78BF4263B83?sequence=3