Kantian perspective on the state and education

Main Article Content

Abstract

This paper analyzes the role of education in the practical philosophy of Immanuel The presentwork analyzes the position of education and the state in the practical philosophy of ImmanuelKant, for whom education is established as the essential task of humanity, not in vain he pointed outthat, that man can consider as the discoveries more difficult the art of government, and the art ofeducation, which is with which the process by which the human being becomes human begins; thatof civilization and culture, intrinsic elements in the sphere of education; which is the basis of thedevelopment of people in particular, and of humanity in general, for which the theses on educationin the text of pedagogy must be reviewed, which suggests that the cosmopolitan educational projectis the best way to promote an education that tends towards the universal good.However, in order for the Kantian proposal to be promoted from educational institutions, itis necessary to reconsider the task and function not only of parents, but also of the State in theeducational sphere and guide it according to the parameters of cosmopolitanism, a philosophy thatis both offered as an unavoidable duty and as a pervasive social need. The definition of cosmopolitaneducation is presented as a method of human growth that enables the identification of beings withmoral and legal personality in each of us.
 

Article Details

Section
Monographic articles

References

Eco, Umberto. (2010). El nombre de la rosa. Barcelona: Debolsillo.

Granja Castro, D.M. y G. Leyva (eds.). (2008). Cosmopolitismo, globalización y democracia: Retos de la Filosofía Política de Hoy. Barcelona: Gedisa.

Kant, Immanuel. (1991). Transición de los principios metafísicos de la ciencia natural a la física. (Opus postumum). Barcelona: Anthropos.

_____ (1999). La metafísica de las costumbres (3a ed.). Estudio preliminar de Adela Cortina Orts. Traducción y notas de Adela Cortina Orts y Jesús Conill Sancho. Madrid: Tecnos. Clásicos del Pensamiento.

_____ (2003). Pedagogía. Madrid: Akal.

_____ (2004a). Antropología práctica (según el manuscrito inédito de C.C. Mrongovius, fechado en 1785). Edición preparada por Roberto Rodríguez Aramayo. Madrid: Tecnos. Clásicos del Pensamiento.

_____ (2004). El conflicto de las facultades. Traducción de Elsa Taberning. Buenos Aires: Losada. Biblioteca de Obras Maestras del Pensamiento.

_____ (2006). Idea para una historia universal en clave cosmopolita. Presentación de Dulce María Granja Castro. México: UNAM. Colección pequeños grandes ensayos.

Llano Alonso, Fernando H. (2002). El humanismo cosmopolita de Immanuel Kant. Madrid: Dykinson. Instituto de Derechos Humanos Bartolomé de las Casas. Universidad Carlos III de Madrid.

Nussbaum, Martha C. (1999). Los límites del patriotismo. Identidad, pertenencia y “ciudadanía mundial”. Compilado por Joshua Cohen. Traducción de Carme Castells. Barcelona: Paidós.

_____ (2007). Las fronteras de la justicia. Consideraciones sobre la exclusión. Traducción de Ramon Vilà Vernis (caps. I-IV) y Albino Santos Mosquera (caps. V-VII). Barcelona: Paidós.

Rodríguez Aramayo F. 1989. Reflexiones sobre antropología. En Kant. ed. de Roberto Rodríguez Aramayo, Península, Barcelona.

Walzer, Michael. (1998). Tratado sobre la tolerancia. Traducción de Francisco Álvarez. Barcelona: Paidós.