Philosophy of mind and some learning paradigms in educational psychology

Main Article Content

José Fernando Ospina-Carmona
Gloria del Carmen Tobón Vásquez
Diana Marcela Montoya-Londoño

Abstract

The objective of this review is to give an organized account of the set of ideas that support the possible relationship between mind and learning, approached from the philosophy of mind, psychology and psychology of education. The mind is understood from different perspectives, however, if given the character of a set of faculties, it would point to the existence of a set of capacities and dispositions in human beings, which allow them to have beliefs, think, communicate, among other activities. These understandings allow teachers to have the opportunity to understand thought, and to communicate with others, that is, to recognize that the other has a mind. For its part, representation refers to something that represents something else, and in these representations, mental states are subsidiary to a representational function, Thus, the relationship of medium and content representation has a substantial correlation that has important implications in teaching. With regard to learning the different currents that have explained it are recognized, however, Piaget and Vigotsky, cognitive, recognize the existence of a system in charge of configuring the representation of the world, in which the mediation of language is fundamental. It is concluded that the establishment of a relationship between mind and learning, mediated by representation, is an opportunity to appreciate possibilities of linking a philosophy of mind with learning

Article Details

Section
Monographic articles

References

Arancibia, V., Herrera, P. y Strasser, K. (2008). Manual de Psicología educacional. Chile: Ediciones universidad católica de Chile

Arancibia, V., Herrera, P. y Strasser, K. (1999). Psicología de la educación. México: Alfaomega Grupo Editor.

Ausubel, D. (1976). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas.

Ausubel, D. (2002). Adquisición y retención del conocimiento: Una perspectiva cognitiva. España: Paidós

Berkeley, G. (1985). Principios del conocimiento humano. Madrid: SARPE.

Bower, G. Y Hilgard, E. (2000). Teorías del aprendizaje. México: Trillas.

Bringuier, J. (2004). Conversaciones con Piaget. Mis trabajos y mis días. Barcelona: Editorial Gedisa.

Carter, R. (1998). El nuevo mapa del cerebro. Barcelona: RBA Ediciones.

Crane, T. (2008). La mente mecánica. Introducción filosófica a mentes, máquinas y representación mental. México: Fondo de Cultura Económica.

De Vega. (1995) Introducción a la psicología cognitiva. Madrid: Alianza Editorial.

Dennett, D. (1995). La conciencia explicada. Una teoría interdisciplinar. Barcelona: Paidós Ibérica.

Descartes, R. (2012). Principios de la filosofía. En Meditaciones metafísicas (pp.172-194). México: Editorial Porrúa.

Descartes, R. (2012). Segunda y tercera meditación. En Meditaciones metafísicas. (pp. 65-81) México: Editorial Porrúa.

Estany, A. (1999). Vida, muerte y resurrección de la conciencia. Análisis filosófico de las revoluciones científicas en la psicología contemporánea. Barcelona: Paidós Ibérica.

Ferrater Mora, J. (2004). Diccionario de filosofía. Tomo III. Barcelona: Ariel.

Fodor, J. (1980). La explicación psicológica. Madrid: Cátedra.

Gagné, R. (1975). Principios básicos del aprendizaje para la instrucción. México: Editorial Diana.

Hume, D. (2010). Investigación sobre el conocimiento humano. Madrid: Alianza Editorial.

Ibarretxe-Antuñano, I. y Valenzuela, J. (2012). Lingüística cognitiva. Barcelona: Anthropos Editorial.

Johnson –Laird, P. (1983). Mental models. Towards a cognitive science of language, inference and consciousness. Cambridge: Harvard University press.

Labinowicz, E. (1987). Introducción a Piaget. Pensamiento, aprendizaje, enseñanza. Wilmington: Addison-Wesley Iberoamericana.

Locke, J. (2005). Ensayo sobre el entendimiento humano. México: Editorial Porrúa.

López. y Fernández, A.M. (2006) El desarrollo de la teoría de la mente. Granada: Editorial Universidad de Granada.

Lowe, E.J. (2000). Filosofía de la mente. Barcelona: Idea Books.

Luria, A. R. (1988). El cerebro en accio?n. Barcelona: Marti?nez Roca S.A.

Montoya London?o, D. M, Vanegas Garci?a, J. H. & De la Portilla Maya, S. (2016). Aproximaciones al estudio de la conciencia: Un abordaje ma?s alla? de los correlatos ana?tomo funcionales de la perspectiva neurolo?gica convencional, hacia posturas emergentes que reconocen la existencia de diferentes estados de la mente. Una perspectiva fenomenolo?gica. Revista Archivos de medicina, 16, 2 485-493. (https://www.redalyc.org/pdf/2738/273849945020.pdf) (2021-03-25)

Murphy, B. (2010). Rationalism and empiricism: Will the debate ever end?: Murphy rationalism and empiricism. Think 9, (24) 35–46. https://doi.org/10.1017/S1477175609990200

Perner, J. (1994). Comprender la mente representacional. Barcelona: Paidós Ibérica.

Piaget, J. (2001a). Psicología y pedagogía. Barcelona: Crítica.

Piaget, J. (2001b). La representación del mundo en el niño. Madrid: Morata.

Platón. (1999). Menón. Madrid: Editorial Biblioteca Nueva.

Pozo, J. (2006). Aprendices y maestros. La nueva cultura del aprendizaje. Madrid: Alianza Editorial

Putman, H. (2012). Mente, lenguaje y realidad. México: UNAM.

Riviere, A. y Núñez, M. (2001). La mirada mental. Buenos Aires: AIQUE.

Rodríguez-Palmero. M. (2008). La teoría del aprendizaje significativo en la perspectiva de la psicología cognitiva. Barcelona: Editorial octaedro.

Rodriguez-Palmero. M. (Edit.). (2008). La teoría del aprendizaje significativo en la perspectiva de la psicología cognitiva. Barcelona: Editorial Octaedro.

Schunk, D. (2012). Teorías del aprendizaje. Una perspectiva educativa. México: Pearson Educación.

Solms, M. & Turnbull, O. (2004). El cerebro y el mundo interior: Una introduccio?n a la Neurociencia subjetiva. Bogota?: Fondo de cultura económica.

Taborda, J. (2006). La equilibración maximizadora, algunas implicaciones para la didáctica de las ciencias. Revista latinoamericana de estudios educativos, 2, (1) 101-118. (https://www.redalyc.org/pdf/1341/134116859005.pdf) (2021-02-14)

Taborda, J. (2010). La relación de formación y el mecanismo piagetiano de toma de conciencia. Revista latinoamericana de estudios educativos, 6, (2) 109-128. (https://www.semanticscholar.org/paper/RELACI%C3%93N-DE-FORMACI%C3%93N-Y-EL-MECANISMO-PIAGETIANO-DE-Chaurra/090cf0c1af23147d8ab04f490e416bb472442bce) (2021-03-15)

Taborda, J. (2017). Aspectos pedagógicos y didácticos asociados al desarrollo de la flexibilidad en niños y niñas. Manizales: Centro Editorial Universidad de Caldas.

Thomson, G. (2000). ¿Es usted una máquina? En: Botero, Ramos y Rosas (comp.). Mentes reales. La ciencia cognitiva y la naturalización de la mente. (pp. 121-135) Bogotá: Siglo del hombre editores; Universidad Nacional.

Vygotsky, L. (2000). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.

Vygotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Grijalbo.