An approach from the logic of the education to the computational thinking
Main Article Content
Abstract
Article Details
Authorship: The list of authors signing must include only those people who have contributed intellectually to the development of the work. Collaboration in the collection of data is not, by itself, a sufficient criterion of authorship. "Sophia" declines any responsibility for possible conflicts arising from the authorship of the works that are published.
Copyright: The Salesian Polytechnic University preserves the copyrights of the published articles, and favors and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ecuador license. They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and work URL) are cited; (Ii) are not used for commercial purposes; Iii) mention the existence and specifications of this license.
References
2013 Pensamiento computacional y multimedia: un cambio en el paradigma educativo [web log post]. Recuperado de http://es.slideshare.net/LeonardoDa-VinciMX/pensamiento-computacional-y-multimedia-un-cambio-en-elparadigma-educativo.
BÁRCENA, Fernando & MÈLICH, Joan-Carles
2000 La educación como acontecimiento ético. Barcelona, España: Paidós.
CASTELLANO, Hugo
2007 El pensamiento crítico en la escuela. Recuperado de https://books.google.com.co/books?id=6DqO6IvJgtYC&pg=PA180&dq=matthew+lipman&hl=essa=Xved=0ahUKEwjp1ufZu4TNAhXKXh4KHXueAnA4KBC7BQg3
MAQ#v=onepage&q=matthew%20lipman&f=false, 180.
COMPAYRÉ, Gabriel
2005 Herbart: La educación a través de la instrucción. México, D. F., México: Trillos.
COPI, Irving
2014 Introducción a la lógica. Buenos Aires, Argentina: Euduba.
CUÉLLAR, Hortensia
2013 Fröbel: La educación del hombre. México, D. F., México: Trillos.
FACIONE, Peter
2007 Pensamiento crítico ¿qué es y por qué es importante? Recuperado de https://comenio.files.wordpress.com/2007/09/pensamiento_critico.pdf.
FREIRE, Paulo
1978 Pedagogía del oprimido. Bogotá, Colombia: América Latina.
GARCÍA, Emilio
2007 Teoría de la mente y ciencias cognitivas. Nuevas perspectivas científicas y filosóficas sobre el ser humano. Recuperado de http://eprints.ucm.es/8607/1/ASINJA.%2520Teoria%2520de%2520la%2520mente.pdf, 15.
GARCÍA, Jairo
2015 Las Analectas: Una cultura milenaria. Educación y Pedagogía (20). Ibagué, Colombia.
GÓMEZ, Hernando
1998 Educación: la agenda del siglo XXI. Bogotá, Colombia: Tercer Mundo.
KURZWEIL, Raymond
2012 La singularidad está cerca. Berlín, Alemania: Lolabooks.
IBÁÑEZ, José
1984 Hacia una formación humanística. Barcelona, España: Herder.
JAEGER, Werner
1992 Paideia. México, D. F., México: Fondo de Cultura Económica.
LAENG, Mauro
1982 Vocabulario pedagógico. Barcelona, España: Herder.
LAVAL, Christian
2004 La escuela no es una empresa. Barcelona, España: Paidós.
LÓPEZ, Gabriela
2012 Pensamiento crítico en el aula. Docencia e investigación. Recuperado de http://educacion.to.uclm.es/pdf/revistaDI/3_22_2012.pdf, 43, 44.
MORENO, Jesús
2014 ¿Qué es el pensamiento computacional? [web log post]. Recuperado de http://programamos.es/que-es-el-pensamiento-computacional/.
PAUL, Richard & ELDER, Linda
2003 La miniguía para el pensamiento crítico. Conceptos y herramientas. Recuperado del sitio de internet de la Fundación para el Pensamiento Crítico: https://www.criticalthinking.org/resources/PDF/SP-ConceptsandTools.pdf, 4.
RODRÍGUEZ, María del Pilar
2011 Pensamiento crítico y aprendizaje. México, D. F., México: Limusa.
SEGURA, Dino
1999 La construcción de la confianza. Bogotá, Colombia: IDEP.
THAGARD, Paul
2008 La mente: introducción a las ciencias cognitivas. Buenos Aires, Argentina: Katz.
WING, Jeannette
2016 Wikipedia, la encyclopedia libre [versión electrónica]. Recuperado de https://en.wikipedia.org/wiki/Jeannette_Wing.
YAGLIS, Dimitrios
2004 Montessori: La educación natural y el medio. México, D. F., México: Trillos.
ZAPOTECATL, Jorge Luis
2014 Pensamiento computacional [web log post]. Recuperado de http://www.pensa
mientocomputacional.org/Files/pensamientocomputacional.pdf, 8, 9-13, 15.