An approach from the logic of the education to the computational thinking

Main Article Content

Alberto Isaac Rincón Rueda
William Darío Ávila Díaz

Abstract

The logic of education addresses the policies that in matter is applied in education systems of nations and studying the methods used in education, learning, man, communities and the results given in societies. This helps to reason about the failures that occur in education and also in the good results are consolidated into education systems. It also serves as an academic proposal in these times of change, innovation and transformation, affecting society today, to improve pedagogical action, development and progress of mankind and society with ethical and moral values. Education has allowed the inclusion of technologies that go far beyond the walls of the classroom, as well as the emergence and dissemination of methodological teaching. Thus it is facilitating a new teaching dynamics, student creativity is stimulated and promoted cooperative work, to motivate the world academic. Currently, educational institutions have an learning additional as a pedagogical tool; is computational thinking, which facilitates the acquisition of the basis of criteria and good decision making. This is an abstract mechanism inspired by human intelligence and notions of integrity and randomness. Also, computational thinking is a fundamental part of the learning process at all ages, but mainly in children, as they now are learning the basics of a language of communication and technology to create animations and develop their abilities. It should be noted that the abstraction of computational thinking helps create solutions for problems in the real world of the XXI century.It can be used in two primary ways: for users and for the machines themselves.

Article Details

Section
Monographic articles
Author Biographies

Alberto Isaac Rincón Rueda

Posdoctoral en comunicación, educación y cultura de las Universidades Santo Tomás (Bogotá, Colombia) y Nacional de Córdoba (Argentina). Doctor en ciencias pedagógicas del Instituto Central de Ciencias Pedagógicas (La Habana, Cuba). Magíster en historia de la Universidad Externado (Bogotá, Colombia). Licenciado en ciencias religiosas de la Pontificia Universidad Javeriana (Bogotá, Colombia).

William Darío Ávila Díaz

Posdoctoral en Manuel Castells y la era de la información del Centro de Estudios Avanzados de la Universidad Nacional de Córdoba (Argentina). Posdoctoral en economía, sociedad y la construcción del conocimiento en el mundo contemporáneo del Centro de Estudios Avanzados de la Universidad Nacional de Córdoba (Argentina). Posdoctoral en comunicación, educación y cultura de las Universidades Santo Tomás (Bogotá, Colombia) y Nacional de Córdoba (Argentina). Philosophiae doctor (PhD) in Business Administration de Newport Internacional University (CA, Estados Unidos). Magíster en ingeniería de sistemas y computación de la Universidad de los Andes (Bogotá, Colombia). Especialista en gestión gerencial de la Universidad Central (Bogotá, Colombia). Ingeniero de sistemas y egresado distinguido de la Universidad Católica deColombia.

References

ÁLVAREZ, José Enrique
2013 Pensamiento computacional y multimedia: un cambio en el paradigma educativo [web log post]. Recuperado de http://es.slideshare.net/LeonardoDa-VinciMX/pensamiento-computacional-y-multimedia-un-cambio-en-elparadigma-educativo.

BÁRCENA, Fernando & MÈLICH, Joan-Carles
2000 La educación como acontecimiento ético. Barcelona, España: Paidós.

CASTELLANO, Hugo
2007 El pensamiento crítico en la escuela. Recuperado de https://books.google.com.co/books?id=6DqO6IvJgtYC&pg=PA180&dq=matthew+lipman&hl=essa=Xved=0ahUKEwjp1ufZu4TNAhXKXh4KHXueAnA4KBC7BQg3
MAQ#v=onepage&q=matthew%20lipman&f=false, 180.

COMPAYRÉ, Gabriel
2005 Herbart: La educación a través de la instrucción. México, D. F., México: Trillos.

COPI, Irving
2014 Introducción a la lógica. Buenos Aires, Argentina: Euduba.

CUÉLLAR, Hortensia
2013 Fröbel: La educación del hombre. México, D. F., México: Trillos.

FACIONE, Peter
2007 Pensamiento crítico ¿qué es y por qué es importante? Recuperado de https://comenio.files.wordpress.com/2007/09/pensamiento_critico.pdf.

FREIRE, Paulo
1978 Pedagogía del oprimido. Bogotá, Colombia: América Latina.

GARCÍA, Emilio
2007 Teoría de la mente y ciencias cognitivas. Nuevas perspectivas científicas y filosóficas sobre el ser humano. Recuperado de http://eprints.ucm.es/8607/1/ASINJA.%2520Teoria%2520de%2520la%2520mente.pdf, 15.

GARCÍA, Jairo
2015 Las Analectas: Una cultura milenaria. Educación y Pedagogía (20). Ibagué, Colombia.

GÓMEZ, Hernando
1998 Educación: la agenda del siglo XXI. Bogotá, Colombia: Tercer Mundo.

KURZWEIL, Raymond
2012 La singularidad está cerca. Berlín, Alemania: Lolabooks.

IBÁÑEZ, José
1984 Hacia una formación humanística. Barcelona, España: Herder.

JAEGER, Werner
1992 Paideia. México, D. F., México: Fondo de Cultura Económica.

LAENG, Mauro
1982 Vocabulario pedagógico. Barcelona, España: Herder.

LAVAL, Christian
2004 La escuela no es una empresa. Barcelona, España: Paidós.

LÓPEZ, Gabriela
2012 Pensamiento crítico en el aula. Docencia e investigación. Recuperado de http://educacion.to.uclm.es/pdf/revistaDI/3_22_2012.pdf, 43, 44.

MORENO, Jesús
2014 ¿Qué es el pensamiento computacional? [web log post]. Recuperado de http://programamos.es/que-es-el-pensamiento-computacional/.

PAUL, Richard & ELDER, Linda
2003 La miniguía para el pensamiento crítico. Conceptos y herramientas. Recuperado del sitio de internet de la Fundación para el Pensamiento Crítico: https://www.criticalthinking.org/resources/PDF/SP-ConceptsandTools.pdf, 4.

RODRÍGUEZ, María del Pilar
2011 Pensamiento crítico y aprendizaje. México, D. F., México: Limusa.

SEGURA, Dino
1999 La construcción de la confianza. Bogotá, Colombia: IDEP.

THAGARD, Paul
2008 La mente: introducción a las ciencias cognitivas. Buenos Aires, Argentina: Katz.

WING, Jeannette
2016 Wikipedia, la encyclopedia libre [versión electrónica]. Recuperado de https://en.wikipedia.org/wiki/Jeannette_Wing.

YAGLIS, Dimitrios
2004 Montessori: La educación natural y el medio. México, D. F., México: Trillos.

ZAPOTECATL, Jorge Luis
2014 Pensamiento computacional [web log post]. Recuperado de http://www.pensa
mientocomputacional.org/Files/pensamientocomputacional.pdf, 8, 9-13, 15.