Inductive Methodologies in Education, Supported by the Integration of Technology
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authorship: The list of authors signing must include only those people who have contributed intellectually to the development of the work. Collaboration in the collection of data is not, by itself, a sufficient criterion of authorship. "Sophia" declines any responsibility for possible conflicts arising from the authorship of the works that are published.
Copyright: The Salesian Polytechnic University preserves the copyrights of the published articles, and favors and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ecuador license. They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and work URL) are cited; (Ii) are not used for commercial purposes; Iii) mention the existence and specifications of this license.
References
Aguilar Gordón, F. (2011). Reflexiones filosóficas sobre la tecnología y sus nuevos escenarios. Sophia. Colección de filosofía de la educación, 11(11), 123-174. https://doi.org/10.17163/soph.n11.2011.01
Aiken, L.R. (1980). Content Validity and Reliability of Single Items or Questionnaires. Educational and Psychological Measurement, 40, 955 - 959.
Carrington, A. (2016). The Padagogy Wheel: It’s not about the apps, it’s about the pedagogy. https://www.teachthought.com/technology/the-padagogy-wheel/
Carrington, A. (2017). La rueda de la Pedagogía. Recursos educativos de la CED. https://ced.enallt.unam.mx/blogs/recursosced/recursos-de-interes/la-rueda-de-la-pedagogia-1/
Cepeda-Moya, V. y Argudo-Serrano, J.C. (2022). Percepciones de docentes y estudiantes al introducir el modelo SMAR en sus clases. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA. 7(7), 65-94. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v7i1.1679
Cobos, J., Simbaña, V. y Jaramillo, L. (2020). El mobile learning mediado con metodología PACIE para saberes constructivistas. Revista Sophia, colección de Filosofía de la Educación, 28(1), 139-162. https://doi.org/10.17163/soph.n28.2020.05
Cruz Meza, M., Vazquez Álvarez, G., & Guzmán Flores, J. (2023). Adaptación del plan de evaluación en unidades de aprendizaje en la modalidad educativa presencial hacia una evaluación del aprendizaje mediada con tecnología empleando la taxonomía de John Biggs. Memorias de la Vigésima Segunda Conferencia Iberoamericana en Sistemas, Cibernética e Informática (CISCI 2023), (págs. 322-329). doi:https://doi.org/10.54808/CISCI2023.01.322
Gagné, R. M. (2012). The Conditions of Learning (4th ed.). New York, NY: Holt, Rinehart and Winston.
Gesto, J. (2022). Utilidad de las TIC en la Educación Superior: Apreciación estudiantil. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 10(1), 17-36. https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3543
Harper, D., & Hughes, M. (2015). What is the Inductive Approach? https://www.researchgate.net/publication/286534196
Hernández-Nieto, R.A. (2002). Contributions to Statistical Analysisi. Mérida, Venezuela: Universidad de los Andes.
Jiménez García, E., Orenes-Martínez, N. y López-Fraile, L. (2024). Rueda de la Pedagogía para la Inteligencia Artificial: adaptación de la Rueda de Carrington. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1), 1-27. https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37622
Johnson, L., & Adams Becker, S. (2016). NMC Horizon Report: 2016 Higher Education Edition. Austin, TX: The New Media Consortium. https://library.educause.edu/resources/2016/2/2016-horizon-report
Karl, F. y Adlaon, M. (2022). Extent of ICT Integration in Science Based on SMAR Model. Research Square. https://www.researchsquare.com/article/rs-2008770/v1
McKnight, K., O’Malley, K., Ruzic, R., Horsley, M. K., Franey, J. J., & Bassett, K. (2016). Teaching in a digital age: How educators use technology to improve student learning. Journal of Research on Technology in Education, 48(3), 194-211. doi:10.1080/15391523.2016.1175856
Morales-Urrutia, E., Ocaña, J., Yáñez-Rueda, H., & Nuñez Naranjo , A. (2021). Innovación metodológica para la enseñanza de la TIC en educación superior. RISTI. Revista Ibérica de Sistemas y Tecnologías de la Información, 46, 507-517. Obtenido de https://cutt.ly/PehBkINl
Palmett, A. (2020). Métodos inductivo, deductivo y pedagogía crítica. Petroglifos, 3(1), 35-42. http://portal.amelica.org/ameli/journal/650/6503406006/
Prieto, A., Díaz, D. y Santiago, R. (2014). Metodologías Inductivas. El desafío de enseñar mediante el cuestionamiento y los retos. Grupo Oceano.
Prince, M. y Felder, R. (2013). Inductive Teaching and Learning Methods: Definitions, Comparisons and Research Bases. Journal of Engineering Education, 113(2), 123-138. https://doi.org/10.1002/j.2168-9830.2006.tb00884.x
Roblyer, M. D., & Doering, A. H. (2013). Integrating Educational Technology into Teaching (6th ed.). Boston, MA: Pearson.
Roy, C. (2021). Modelos de Integración de la Tecnología en la educación de personas que desempeñan funciones ejecutivas y de dirección: el TPACK y el SMAR. Actualidades investigativas en educación, 21(1), 1-28. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v21i1.42411
Valverde-Berrocoso, J. y Jorge, B.B. (2017). Enfoque sociológico del uso del b-learning en la educación digital del docente universitario. Sophia: colección de Filosofía de la Educación, 23(23), 123-140. https://doi.org/10.17163/soph.n23.2017.04