Conceptual Construction in Physics Using Inductive Teaching Methods

Main Article Content

Julio Cuevas Romo

Abstract

This contribution shows the development and evaluation of an educational process withmathematics teachers in training, focused on the use of teaching strategies with inductive characteristics, in Mathematics and Physics subject of the Bachelor’s Degree in Mathematics Teaching at the University of Colima, Mexico. The experience includes 19 students, who have had disciplinary training in mathematics and master the procedural knowledge and algebraic language involved in Physics at the basic levels, but they had had little access to conceptual knowledge of both classical physics and modern physics. With this principle, the course focused on reflection and problem solving. From this logic, the proposal included searching for both the procedural and conceptualdomain, this second one is the central objective of this research. The inductive methods included theuse of audiovisual materials and readings, that go more in the order of dissemination. The results of their work show that, without omitting a more traditional training process, such as problem-solving or classic physics textbooks, the incorporation of inductive strategies focused on the particularities of concepts like “motion” or “light” allows for a deeper understanding of fundamental principles,serving as a functional complement for a more comprehensive understanding.

Article Details

Section
Monographic articles

References

Ahumada, P. (2005). Hacia una evaluación auténtica del aprendizaje. Paidós Buenos Aires.

Almereyda, M. (Director). (2020). Tesla [Película]. Passage Pictures; Wonderfilm Media; Minds Eye Entertainment.

Álvarez, J., Alonso, I. B., & Gorina, A. S. (2018). Método didáctico para reforzar el razonamiento inductivo-deductivo en la resolución de problemas matemáticos de demostración. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE), 6(2), 17-22. https://doi.org/10.5281/zenodo.20986759

Andrade Zamora, F., Alejo Machado, O. J., & Armendariz Zambrano, C. R. (2018). Método inductivo y su refutación deductista. Revista Conrado, 14(63), 117-122. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/863

Brooks, M. (2011). Grandes Cuestiones Física. Planeta.

Cuarón, A. (Director). (2013). Gravity [Película]. Esperanto Filmoj; Heyday Films; Ratpac-Dune Entertainment.

Cuevas Romo, J. (2020). Imaginarios sociales sobre uso de tecnología y relaciones interpersonales en jóvenes universitarios a través del cine de ficción como recurso didáctico. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, 28(1), 165-183. https://doi.org/10.17163/soph.n28.2020.06[1]

Díaz, L. (2013). El significado de las rocas: El debate de Kuhn y Taylor sobre la base hermenéutica de la ciencia. Revista Internacional de Filosofía, 28, 285-302.

Druyan, A. & MacFarlane, S. (Productores). (2014). Cosmos: Una odisea del espacio-tiempo [Serie de televisión]. Fuzzy Door Productions; Cosmos Studios; National Geographic Channel.

Lewin, W. (2012). Por amor a la física. Debate.

Morales, C. A. (2008). Los métodos de demostración en matemática (Tesis de maestría). Universidad de San Carlos. http://biblioteca.usac.edu.gt/tesis/07/07_1914.pdf

Reed, P. (Director). (2015). Ant-Man [Película]. Burbank, CA: Marvel Studios.

Rodríguez, A. y Pérez, A. O. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. Revista EAN, 82, 1-26. https://doi.org/10.21158/01208160.n82.2017.1647[1]

Russo, A., & Russo, J. (Directores). (2016). Capitán América: Civil War [Película]. Burbank, CA: Marvel Studios.

Russo, A., & Russo, J. (Directores). (2019). Avengers: Endgame [Película]. Burbank, CA: Marvel Studios.

Sayers, J. (Productora). (2016). Genios, por Stephen Hawking [Serie de televisión]. Fuzzy Door Productions; Cosmos Studios; National Geographic Channel.

Universidad de Colima (2015). Licenciatura en Enseñanza de las Matemáticas- Documento curricular. https://www.ucol.mx/estudia-udec/oferta-superior-licenciatura,134.htm

Vargas, R. (2018). Introducción a la divulgación científica. Fontamara, México.