The Emotional Architecture of the Education Through Science, Philosophy and Art

Main Article Content

Abstract

The general purpose of this paper is to offer an integrative framework of the emotionalarchitecture of education and its implications for the design of pertinent educational interventions in the processes of human development. Specifically, the emotional components and mechanisms involved in educational processes that have proven to be effective are examined. To this end, ananalytical approach based on a documentary review of scientific and humanistic studies has beenapplied. The questions that have guided this study have been: What do we mean when we talkabout emotion in Educational Sciences? What components and mechanisms define the emotional architecture of educational processes? It is concluded that the emotional architecture of educationhas a multidimensional character as it concerns organic, psychic, and socio-cultural realities.Furthermore, the essential components for educating and learning have their most importantinstruments in emotions: these include desire and enthusiasm. The most relevant emotionalmechanisms are involvement—of teacher and learner—resonance as well as emotional proximity.The pedagogical implications are support for affective education that integrates the learning ofwell-being and suffering, and the use of experiential, participatory, and artistic methodologies—especially, performing arts—and support structures for education professionals and students.

Article Details

Section
Monographic articles
Author Biography

Clara Romero Pérez

Catedrática de Escuela Universitaria. Líneas de investigación: Epistemología de la Educación, Teoría de la Educación.

References

Averill, J.R. (1980). Emotion and Anxiety: Sociocultural, Biological and Psychological Determinants. En A.R. Rorty (Ed). Explaining emotions (pp. 37-72). Berkeley: University of California Press.

Boal, A. (2004). El arco iris del deseo. Del teatro experimental a la terapia. Barcelona:Alba Editorial.

Bunge, M. (2000). La relación entre la sociología y la filosofía. Madrid. Edaf.

Bardach, L., Klassen, R.M. y Perry, N.E. (2022). Teachers Psychological Characteristics: Do They Matter for Teacher Effectiveness, Teachers Well-being, Retention, and Interpersonal Relations? An Integrative Review. Educational Psychology Review, 34, 259-300. https://doi.org/10.1007/s10648-021-09614-9

Boler, M. (1999). Feeling power: emotions in education. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203009499

Bueno, D. (2021). La neurociencia como fundamento de la educación emocional. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar, 1(1), 47-61. https://doi.org/10.48102/rieeb.2021.1.1.6

Cabanas, E. e Illouz, E. (2023). Happycracia. Cómo la ciencia y la industria de la felicidad controlan nuestras vidas (10 impr.). Barcelona:Paidós.

Castilla del Pino, C. (2000). Teoría de los sentimientos (4 ed.). Barcelona. Tusquet.

Ciompi, L. (2007). Sentimientos, afectos y lógica afectiva. Su lugar en nuestra comprensión del otro y del mundo. Revista de la Asociación Espanola de Neuropsiquiatría, 27(2), 153-171. Consultado el 2 de julio 2023. Recuperado de http://bit.ly/43aKSTU

Consejo de la Unión Europea (2018). Recomendación 2018/C 189/01 del Consejo, de 22 de mayo de 2018, relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente (Texto pertinente a efectos del EEE). Diario Oficial de la Unión Europea, 4 de junio de 2018, pp. 1-13. http://bit.ly/3PRJIK7

Corcoran, R. P., Cheung, A. C., Kim, E., y Xie, C. (2018). Effective universal school-based social and emotional learning programs for improving academic achievement: A systematic review and meta analysis of 50 years of research. Educational Research Review, 25, 56-72. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2017.12.001

Cyrulnik, B. (2007). De cuerpo y alma. Neuronas y afectos: la conquista del bienestar. Barcelona:Gedisa.

Chóliz Montanés, M. (2005): Psicología de la emoción: el proceso emocional. Consultado el 4 de junio 2023. Recuperado de https://bit.ly/3oIKQ7R

Damasio, A. (2021). Sentir y saber. El camino de la consciencia. Barcelona: Destino.

Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., y Schellinger, K. B. (2011). The Impact of Enhancing Students Social and Emotional Learning: A Meta Analysis of School-Based Universal Interventions. Child Development, 82(1), 405-432. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x

Frijda, N. H. (1986). The emotions. Cambridge: Cambridge University Press.

Forster, J., y López, I. (2022). Neurodesarrollo humano: un proceso de cambio continuo de un sistema abierto y sensible al contexto. Revista Médica Clínica Las Condes, 33(4), 338-346. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2022.06.001

Gavilanes Yanes, P., y Astudillo Cobos, A. (2016). Teatro del oprimido de Augusto Boal: Un análisis como herramienta metodológica. Podium, 29, 11-22. https://doi.org/10.31095/podium.2016.29.1

Goetz, T., Frenzel, A.C., Pekrun, R. y Hall, N.C. (2006). The Domain Specificity of Academic Emotional Experiences, The Journal of Experimental Education, 75(1), 5-29. https://doi.org/10.3200/jexe.75.1.5-29

Goldberg, J.M., Sklad, M., Elfrink, T.R., Schreurs, K., Bohlmeijer, E.T. y Clarke, A.M. (2019). Effectiveness of interventions adopting a whole school approach to enhancing social and emotional development: a meta analysis. European Journal of Psychology of Education, 34, 755-782 (2019). https://doi.org/10.1007/s10212-018-0406-9

Greenberg, L. S. y Paivio, S. C. (2000). Trabajar con las emociones en Psicoterapia. Barcelona:Paidós.

Heller, A. (1985). Teoría de los sentimientos (3 ed.) (F. Cusó, Traduc.). Barcelona:Editorial Fontamara. (Obra original publicada en 1979).

Hochschild, A.R. (2003). Travail emotionnel, regles de sentiments et structure sociale. Travailler, 1(9), 19-49. https://doi.org/10.3917/trav.009.0019

Hofkens, T. L., y Pianta, R. C. (2022). Teacher-Student Relationships, Engagement in School, and Student Outcomes. En A.L. Reschly y S.L. Christenson (eds). Handbook of Research on Student Engagement (pp.431-449). https://doi.org/10.1007/978-3-031-07853-8_20

Immordino-Yang, M.H., Darling-Hammond, L. y Krone, C.R. (2019). Nurturing Nature: How brain development is inherently social and emotional, and what this means for education, Educational Psychologist, 54(3), 185-204. https://doi.org/10.1080/00461520.2019.1633924

Izard, C. E. (2001). Emotional intelligence or adaptive emotions? Emotion, 1(3), 249-257. https://doi.org/10.1037/1528-3542.1.3.249

Kaplan, C. (2021). Los sentimientos en la escena educativa. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires. http://bit.ly/3XNYLGG

Keller, M. M., Becker, E. S., Frenzel, A. C., y Taxer, J. L. (2018). When Teacher Enthusiasm Is Authentic or Inauthentic: Lesson Profiles of Teacher Enthusiasm and Relations to Students Emotions. AERA Open, 4(2). https://doi.org/10.1177/2332858418782967

Le Breton, D. (2004). Anthropologie des motions. Paris: Editions Payot & Rivages.

Le Breton, D. (2012). Por una antropología de las emociones. Revista Latinoamericana de Estudios sobre Cuerpos, Emociones y Sociedad ( RELACES ), 10(4), 69-79. Consultado el 11 de julio 2023. Recuperado de http://bit.ly/3D5IaEM

Li, L., Gow, A. D. I., y Zhou, J. (2020). The role of positive emotions in education: A neuroscience perspective. Mind, Brain, and Education, 14(3), 220-234. https://doi.org/10.1111/mbe.12244

López-Martín, E., Gutiérrez-de-Rozas, B., Otero-Mayer, A. y Expósito-Casas, E. (2022). Análisis cualitativo del perfil profesional del buen docente de educación secundaria. Revista Espanola de Pedagogía, 80 (283), 493-516. https://doi.org/10.22550/REP80-3-2022-04.

Martin, B. L., y Briggs, L. J. (1986). The Cognitive and Affective Domains: Integration for Instruction and Research. Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications.

Martin, B.L. y Reigeluth, C.M. (2000). La educación afectiva y el dominio afectivo: consecuencias para las teorías y modelos de diseno educativo. En C. M. Reigeluth (Ed.), Diseno de la instrucción. Teorías y modelos. Un nuevo paradigma de la teoría de la instrucción (pp. 35-60). Madrid:Aula XXI/Santillana.

Navarro Solano, M.R. (2006). Drama, creatividad y aprendizaje vivencial: algunas aportaciones del drama a la educacion emocional. Cuestiones Pedagógicas. Revista de Ciencias de la Educación. 18, 161-172. Consultado el 14 de julio 2023. Recuperado de https://bit.ly/3JW9aKN

Novella, Ana M. y Sabariego, M. (Coords.) (2023). Participación de la infancia. Oportunidades para avanzar en comunidad. Barcelona:Graó.

Gutiérrez, M., Tomás, J.M., Romero, I., y Barrica, J.M. (2017). Apoyo social percibido, implicación escolar y satisfacción con la escuela. Revista de Psicodidáctica, 22(2), 111-117. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2017.01.001

Montserrat, C. y Melendro, M. (2017). Qué habilidades y competencias se valoran de los profesionales que trabajan con adolescencia en riesgo de exclusión social? Análisis desde la acción socioeducativa. Educación XX1, 20(2), 113-135. https://doi.org/10.5944/educxx1.19034

Murano, D., Sawyer, J. E., y Lipnevich, A. A. (2020). A Meta Analytic Review of Preschool Social and Emotional Learning Interventions. Review of Educational Research, 90(2), 227-263. https://doi.org/10.3102/0034654320914743

Núnez Cubero, L. (2016). Tejer vínculos. Pilares para una Pedagogía de la Proximidad. Lección Inaugural del Aula de la Experiencia de la Universidad de Sevilla. Sevilla:Editorial Universidad de Sevilla. Recuperado de https://bit.ly/3oIKQ7R

Núnez Cubero, L., y Navarro Solano, M. del R. (2009). Dramatización y educación: aspectos teóricos. Teoría de La Educación. Revista Interuniversitaria, 19(1). https://doi.org/10.14201/3262

Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Porqué la democracia necesita de las humanidades (Trad. M.V. Rodil). (Trabajo original publicado en 2010).

OCDE (2016). Habilidades para el progreso social: El poder de las habilidades sociales y emocionales, Paris: UNESCO Institute for Statistics. https://doi.org/10.1787/9789264253292-es.

OECD (2020). Teacher enthusiasm, en PISA 2018 Results (Volume III): What School Life Means for Students Lives, Paris:OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/b9ed2d5d-en.

Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W. y Perry, R.P. (2002) Academic Emotions in Students' Self-Regulated Learning and Achievement: A Program of Qualitative and Quantitative Research, Educational Psychologist, 37(2), 91-105. https://doi.org/10.1207/S15326985EP3702_4

Pekrun, R., Muis, K. R., Frenzel, A. C., y Gotz, T. (2017). Emotions at school. Routledge.

Quílez-Robres, A., Usán, P., Lozano-Blasco, R., y Salavera, C. (2023). Emotional intelligence and academic performance: A systematic review and meta analysis. Thinking Skills and Creativity, 49, 101355. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101355

Rodríguez González, M. (1999). Una introducción a la filosofía de las emociones. Madrid: Huerga y Fierro.

Rodríguez-Fernández, A., Ramos-Díaz, E., Ros Martínez de Lahidalga, I., y Zuazagoitia Rey-Baltar, A. (2017). Implicación escolar de estudiantes de secundaria: la influencia de la resiliencia, el autoconcepto y el apoyo social percibido. Educación XX1, 21(1). https://doi.org/10.5944/educxx1.20177

Romero-Rodríguez, S., Moreno-Morilla, C. y Mateos-Blanco, T. (2023). La orientación en las Escuelas de Segunda Oportunidad (E2O): un modelo de liderazgo hacia la transformación social. Barcelona:Octaedro.

Rosa, H. (2020). Resonancia. Una Sociología de la relación con el mundo (Trad. A.E. Gros). Buenos Aires:Katz Editores. (Trabajo original publicado en 2016).

Rosa, H. (2022). Pédagogie de la résonance. Entretiens avec Wolfgang Endres (trad. del alemán por Isis von Plato), Paris: Le Pommier.

Sánchez-Lissen, E. (2009). Mitos y realidades en la carrera docente. Revista de Educación, 348, 465-488. Consultado el 14 de julio 2023. Recuperado de http://bit.ly/43sVii1

Schmitt-Richard, S.(2022). Les forces de la reconnaissance. Reconnaitre les professeurs débutants pour les accompagner. Penser l éducation. Philosophie de l éducation et histoires des idées pédagogiques, 50. 79-104. https://doi.org/10.4000/pensereduc.692

Sirimarco, M. y Spivak L Hoste, A. (2019). Antropología y emoción: reflexiones sobre campos empíricos, perspectivas de análisis y obstáculos epistemológicos. Horizontes Antropológicos, 54, 299-322. Consultado el 5 de junio 2023. Recuperado de https://bit.ly/3oIKQ7R

Smith, T. E., Sheridan, S. M., Kim, E. M., Park, S., y Beretvas, S. N. (2020). The effects of family-school partnership interventions on academic and social-emotional functioning: A meta analysis exploring what works for whom. Educational Psychology Review, 32, 511-544. https://doi.org/10.1007/s10648-019-09509-w

Taylor, R. D., Oberle, E., Durlak, J. A., y Weissberg, R. P. (2017). Promoting positive youth development through school-based social and emotional learning interventions: A meta analysis of follow-up effects. Child development, 88(4), 1156-1171. https://doi.org/10.1111/cdev.12864

Valentín, A., Mateos, P. M., González-Tablas, M. M., y López, E. (2022). Effects of Teacher Enthusiasm and Type of Text on the Motivation and Achievement of Schoolchildren. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.842521

Van der Kolk, B. A. (2015). El cuerpo lleva la cuenta. Cerebro, mente y cuerpo en la superación del trauma (Trad. Foz Casals). Barcelona: Editorial Eleftheria. (Trabajo original publicado en 2014).

Zembylas, M. (2006). Challenges and possibilities in a postmodern culture of emotions in education. Interchange, 37(3), 251-275.

Zembylas, M. (2016). La pedagogía del malestar y sus implicaciones éticas: Las tensiones de la violencia ética en la educación de la justicia social. Revista de Educación, 0(9), 59-76. Consultado el 11 de julio 2023. Recuperado de http://bit.ly/3rlIpJo

Zembylas, M. (2019). Intentos por discernir la compleja imbricación entre emoción y pedagogía: contribuciones del giro afectivo, Propuesta Educativa, 28 (51), 15- 29. Consultado el 11 de julio 2023. Recuperado de http://bit.ly/44C7XjF