The Value of Applied Ethics in Engineering Studies in a Horizon of Reliable Artificial Intelligence
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authorship: The list of authors signing must include only those people who have contributed intellectually to the development of the work. Collaboration in the collection of data is not, by itself, a sufficient criterion of authorship. "Sophia" declines any responsibility for possible conflicts arising from the authorship of the works that are published.
Copyright: The Salesian Polytechnic University preserves the copyrights of the published articles, and favors and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ecuador license. They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and work URL) are cited; (Ii) are not used for commercial purposes; Iii) mention the existence and specifications of this license.
References
Apel, K. O. (1985). La transformación de la filosofía I. Análisis del lenguaje, semiótica y hermenéutica. Madrid: Taurus.
Apel, K. O. (1985). La transformación de la filosofía II. El a priori de la comunidad de comunicación. Madrid: Taurus.
Arenas Dolz, F. (2021). Competencias para la innovación y el emprendimiento social. El caso de Ethos Living Lab. Revista CIDUI: Más allá de las competencias: nuevos retos en la sociedad digital, 1-18. (https://www.raco.cat/index.php/RevistaCIDUI/article/download/389891/485738) (2023-03-14).
Barry, B. E. & Ohland, M. W. (2013). Applied Ethics in the Engineering, Health, Business, and Law Professions: A Comparison. Journal of Engineering Education, 98(4), 377-388. https://doi.org/10.1002/j.2168-9830.2009.tb01034.x
Byrne, J., Straub, H., DiGiovanni, L. & Chor, J. (2015). Evaluation of ethics education in obstetrics and gynecology residency programs. American Journal of Obstetrics & Gynecology, 212(3), 397.e1-397.e8. https://doi.org/10.1016/j.ajog.2014.12.027
Chen, S. C.-Y. & Shen, M.-C. (2019). The Fourth Industrial Revolution and the Development of Artificial Intelligence. En F.-L. Tony Yu & D. S. Kwan (Eds.), Contemporany Issues in Internacional Political Economy (pp. 333-346). London: Palgrave Macmillan.
Clarkeburn, H. J., Downie, J. R. & Matthew, B. (2010). Impact of an Ethics Programme in a Life Sciences Curriculum. Teaching in Higher Education, 7(1), 65-79. https://doi.org/10.1080/13562510120100391
Comisión Europea (2014). Horizon 2020. (https://wayback.archive-it.org/12090/20220124075100/https:/ec.europa.eu/programmes/horizon2020/) (2023-05-13).
Comisión Europea (2020). White Paper On Artificial Intelligence: a European approach to excellence and trust. (https://ec.europa.eu/info/publications/white-paper-artificial-intelligence-european-approach-excellence-and-trust_en) (2023-02-18).
Conill, J. (2006). Ética hermenéutica: crítica desde la facticidad. Madrid: Tecnos.
Conill, J. y Arenas Dolz, F. (2010). Ética hermenéutica de las profesiones. En M. Correa Casanova y P. Martínez Becerra (Eds.), La riqueza ética de las profesiones (pp. 55-89). Santiago de Chile: RIL editores.
Cortina, A. (1986). Ética mínima. Madrid: Tecnos.
Cortina, A. (1990). Ética sin moral. Madrid: Tecnos.
Cortina, A. (1994). La ética de la sociedad civil. Madrid: Anaya.
Cortina, A. (1996). El estatuto de la ética aplicada. Hermenéutica crítica de las actividades humanas. Isegoría, 13, 119-134. https://doi.org/10.3989/isegoria.1996.i13.228
Cortina, A. (1996). Un mundo de valores. Valencia: Generalitat Valenciana. Conselleria de Cultura, Educació i Ciencia.
Cortina, A. (1998). Ciudadanos del mundo. Madrid: Alianza.
Cortina, A. (2001). Ética aplicada y democracia radical. Madrid: Tecnos.
Cortina, A. (2007). La ética de la razón cordial. Educar en la ciudadanía en el siglo XXI. Oviedo: Nobel.
Cortina, A. (2010). Justicia Cordial. Madrid: Trotta.
Dahlin, E. (2021). Mind the gap! On the future of AI research. Humanities and Social Sciences Communications, 8, 1-4. https://doi.org/10.1057/s41599-021-00750-9
Davis, M. (2021). Profesional Codes of Ethics. En D. Michelfelder & N. Doorn (Eds.), International Handbook of Philosophy of Engineering (pp. 567-586). London: Routledge.
Davis, M. (1998). Thinking Like an Engineer: Studies in the Ethics of a Profession. Oxford: Oxford University Press.
Dignum, V. (2019). Responsible Artificial Intelligence. Cham: Springer.
Domingo Moratalla, A. (2018). Ética de la investigación: ingenio, talento y responsabilidad. Barcelona: Herder.
Domingo Moratalla, A. (2005). Ética de las profesiones y formación universitaria: tres modelos de responsabilidad profesional. Revista de Fomento Social, 60, 39-55.
Domingo Moratalla, A. (2010). Ética de las profesiones y formación universitaria: tres modelos de responsabilidad profesional. En M. Correa Casanova y P. Martínez Becerra (Eds.). La riqueza ética de las profesiones (pp. 91-109). Santiago de Chile: RIL editores.
Floridi, Luciano et al. (2018). AI4People An ethical framework for a good AI society: Opportunities, risks, principles, and recommendations. Minds and Machines, 28(4), 689-707. https://doi.org/10.1007/s11023-018-9482-5
Floridi, L. (2021). Ethics, Governance, and Policies in Artificial Intelligence. Cham: Springer.
Future of Life Institute (2017). Asilomar AI Principles. (https://futureoflife.org/ai-principles/) (2023-02-03).
Gallagher, A. (2006). The teaching of nursing ethics: content and method. En A. Davis, V. Tschudin & L. Tew (Eds), Essentials of teaching and learning in nursing ethics: perspectives and methods (pp. 223-239). London: Churchill Livingstone.
García Marzá, D. (1992). Ética de la justicia: J. Habermas y la ética discursiva. Madrid: Tecnos.
García Marzá, D. (1997). La ética como instrumento de gestión empresarial. Castellón: Universitat Jaume I.
García Marzá, D. (2004). Ética empresarial: del diálogo a la confianza. Madrid: Trotta.
Gobierno de España (2020a). Estrategia Nacional de Inteligencia Artificial. (https://portal.mineco.gob.es/RecursosArticulo/mineco/ministerio/ficheros/201202_ENIA_V1_0.pdf) (2022-11-05).
Gobierno de España (2020b). Plan España Digital 2025. (https://portal.mineco.gob.es/RecursosArticulo/mineco/prensa/ficheros/noticias/2018/Agenda_Digital_2025.pdf) (2022-11-20).
Gobierno de España (2021). Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia. (https://www.lamoncloa.gob.es/temas/fondos-recuperacion/Documents/30042021-Plan_Recuperacion_%20Transformacion_%20Resiliencia.pdf) (2022-11-28).
Gómez-Senent, E. (2000). Ingeniería. En J. Conill y A. Cortina (Eds.), 10 palabras clave en ética de las profesiones (pp. 129-152). Estella Navarra: Verbo Divino.
González Esteban, E. & Calvo, P. (2022). Ethically governing artificial intelligence in the field of scientific research and innovation. Heliyon, 8(2), 1-9. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e08946
Gracia, D. (2017). The mission of ethics teaching for the future. International Journal of Ethics Education, 1, 7-13.
Gracia Calandín, J. (2018). El desafío ético de la educación. Madrid: Dykinson.
Grupo de Expertos de Alto Nivel sobre Inteligencia Artificial (2018). Ethics Guidelines for Trustworthy AI. (https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/ethics-guidelines-trustworthy-ai) (2023-03-01).
Habermas, J. (2000). Aclaraciones a la Ética del discurso. Madrid: Trotta.
Habermas, J. (1989). Teoría de la acción comunicativa: complementos y estudios previos. Madrid: Cátedra.
Herkert, J. R. (2001). Future directions in engineering ethics research: Microethics, macroethics and the role of professional societies. Science and Engineering Ethics, 7(3), 403-414. https://doi.org/10.1007/s11948-001-0062-2
Herkert, J. R. (2005). Ways of thinking about and teaching ethical problem solving: Microethics and macroethics in engineering. Science and Engineering Ethics, 11(3), 373-385. https://doi.org/10.1007/s11948-005-0006-3
Hess, J. L. & Fore, G. (2018). A systematic literature review of US engineering ethics interventions. Science and Engineering Ethics, 24(2), 551-583. https://doi.org/10.1007/s11948-017-9910-6
Volkwein, J. F., Lattuca, L. R., Terenzini, P. T., Strauss, L. C. & Sukhbaatar, J. (2004). Engineering Change. A Study of the Impact of EC2000. International Journal Engineering, 20(3), 318-328.
Lonngren, J. (2020). Exploring the discursive construction of ethics in an introductory engineering course. Journal of Engineering Education, 110(1), 44-69. https://doi.org/10.1002/jee.20367
Lorenzen, P. (1987). Lehrbuch Der Konstruktiven Wissenschaftstheorie. Berlin: Bibliographisches Institut.
Lozano Aguilar, J. F. (2010). Ética para ingenieros. En M. Correa Casanova y P. Martínez Becerra (Eds.), La riqueza ética de las profesiones (pp. 259-283). Santiago de Chile: RIL editores.
Martínez Navarro, E. (2006). Ética de la profesión: proyecto personal y compromiso de ciudadanía. Revista Veritas, 14, 121-139.
McCorduck, P. (1991). Máquinas que piensan. Madrid: Tecnos.
Monasterio Astobiza, A. (2021). Inteligencia Artificial para el bien común (AI4SG): IA y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Arbor, 197(802), 1-19. https://doi.org/10.3989/arbor.2021.802007
Morozov, E. (2015). La locura del solucionismo tecnológico. Buenos Aires: Clave Intelectual.
Newberry, B. (2004). The Dilemma of Ethics in Engineering Education. Science and Engineering Ethics, 10, 343-351. https://doi.org/10.1007/s11948-004-0030-8
(UNESCO) Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2004). Programa de Educación Ética. (https://es.unesco.org/themes/etica-ciencia-y-tecnologia/educacion-en-etica) (2023-03-12).
(UNESCO) Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2006). Declaración Universal sobre Bioética y Derechos Humanos. (https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000146180_spa) (2023-02-02).
Sandberg, J. (2013). Deontology. En A. Runehow (Eds.), Encyclopedia of Sciences and Religions. Cham: Springer.
Sennett, R. (2000). La corrosión del carácter. Las consecuencias personales del trabajo en el nuevo capitalismo. Barcelona: Anagrama.
Steinmann, H. & Lohr, A. (1994). Grundlagen Der Unternehmensethik. Schaffer-Poeschel.
Ten Have, H. & Patrao Neves, M. (2021). Dictionary of Global Bioethics. Cham: Springer.
Université de Montréal (2017). Montreal Declaration for a Responsible Development of AI. (https://www.montrealdeclaration-responsibleai.com/the-declaration) (2023-03-24).