Higher Education and Integral Development in Mexico

Main Article Content

José Antonio Villalobos López

Abstract

Mexico’s school enrolment in the 2021-2022 school year corresponds to 5.07 million students (5.5 % in higher technical and normal levels; 86.2 % in bachelor’s degrees; 7.2 % in specialties and master’s degrees; 1.1 % in doctorates), representing 4 % of the total national population. The article is structured on the basis of the deductive method and with a quantitative archetype; itsobjective is to determine the correlation between the higher education student population and economic growth and human development. It is hypothesized that higher education will contribute significantly to the achievement of these objectives, in the first instance to try to achieve economic growth, and then to gain access to economic, social, sustainable and human development. The hypothesis was confirmed that in Mexico during the period from 2010 to 2022, the highest number of higher education students can explain 82.6 % of the variations experienced in the increase ofthe Gross Domestic Product (GDP) or economic growth. It was considered that the highest levelsof education in the country (doctorate and master’s degrees) would have a decisive influence on the increase in GDP (economic growth) and a better position in the Human Development Index(HDI), but it turned out that the most influential variable in the estimated linear regressions isenrolment at the bachelor’s degree.

Article Details

Section
Miscellaneous

References

Ávila Barrios, D. & Domínguez Pérez, D. (2019). Innovación y su correlación con el desarrollo económico de México: factores de detonación e impulso. En Comp. Sánchez Cano, J.: Cadenas de valor e innovación. Universidad Juárez del Estado de Durango, pp. 106-139. https://play.google.com/books/reader?id=3J6sDwAAQBAJ&pg=GBS.PP1&hl=es&lr=

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior [ANUIES] (2022). Anuarios estadísticos de educación superior. Ciclos escolares 2018-2019, 2020-2021 y 2021-2022. http://www.anuies.mx/informacion-y-servicios/informacion-estadistica-de-educacion-superior/anuario-estadistico-de-educacion-superior

Blancas Torres, E. (2018). Educación y desarrollo social. Horizonte de la Ciencia, 8 (14), 113-121. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7762103

Cecchini, Simone (2020). Doble inclusión (social y laboral) en América Latina: un ejercicio de medición. En coord. Maldonado Valera & Marinho, M. & Robles, C.: Inclusión y cohesión social en el marco de la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. CEPAL, 111-119. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45728/S2000057_es.pdf?sequence=1&isAllowed=y

De la Rosa Ruiz, D. & Giménez Armentia, P. & De la Calle Maldonado, C. (2019). Educación para el desarrollo sostenible en el papel de la universidad en la Agenda 2030. Revista Prisma Social, (25), 179-202. http://ddfv.ufv.es/bitstream/handle/10641/1691/Educaci%c3%b3n%20para%20el%20desarrollo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

EDUCAUSE Horizon Report: Teaching and Learning Edition. https://library.educause.edu/-/media/files/library/2022/4/2022hrteachinglearning.pdf?la=en&hash=6F6B51DFF485A06DF6BDA8F88A0894EF9938D50B

Gozálvez Pérez, V. & Cortijo Ruiz, G. (2023). Desarrollo humano y redes sociales digitales. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (34), 41-64. https://revistas.ups.edu.ec/index.php/sophia/article/view/6625

Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática (2022). Producto Interno Bruto Trimestral (Series desestacionalizadas). México. https://www.inegi.org.mx/temas/pib/#Tabulados

Juárez Hernández, L. & Tobón, Sergio & Salas Razo, G. & Jerónimo Cano, A. & Martínez Valdés, M. (2019). Desarrollo sostenible: educación y sociedad. Revista Electrónica de Medio Ambiente, 20 (1), 54-72. https://www.ucm.es/data/cont/media/www/pag-129712/Art.3_M+A_VOL.20_2019..pdf

Ley General de Educación (2021). Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. México. Reformada 30 de junio de 2021. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGE.pdf

Márquez Jiménez, A. (2017). Educación y desarrollo en la sociedad del conocimiento. Perfiles Educativos, 39 (158), 3-17. https://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v39n158/0185-2698-peredu-39-158-00003.pdf

Martínez Díaz, L. (2020). La realidad de los sistemas educativos del siglo XXI. Una ruta de mejoramiento para responder a las necesidades de una sociedad en desarrollo creciente, del saber, digitalizada y globalizada. Oratores, 8 (12), 51-64. https://dspace2-umecit.metabuscador.org/bitstream/handle/001/4103/document-9.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Martínez Rodríguez, F. & Amador Muñoz, L. (2010). Educación y desarrollo socio-económico. Contextos Educativos (13), 83-97. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/48143/01120123000039.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Medina Alvarado, I. (2019). Desarrollo educativo, económico y social. Aportes de la teoría del capital humano en América Latina. Revista Caribeña de Ciencias Sociales, octubre 2019, pp. 1-7. https://www.eumed.net/rev/caribe/2019/10/desarrollo-educativo-economico.html

Obando Ibarra, A. (2018). Educación y desarrollo humano. Escribir la lectura. Revista Fedumar Pedagogía y Educación, 5 (1), 33-39. https://revistas.umariana.edu.co/index.php/fedumar/article/view/1682/1728

Organización de las Naciones Unidas (2017). Objetivos de desarrollo sostenible: La Asamblea General adopta la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Última modificación 17 de noviembre de 2017. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/2015/09/la-asamblea-general-adopta-la-agenda-2030-para-el-desarrollo-sostenible/

Organización de las Naciones Unidas (2022). Declaración Universal de los Derechos Humanos. Última actualización 10 de diciembre de 2022. http://www.ordenjuridico.gob.mx/TratInt/Derechos%20Humanos/INST%2000.pdf

Pegalajar Palomino, M.C. & Burgos García, A. & Martínez Valdivia, E. (2022). Educación para el desarrollo sostenible y responsabilidad social: claves para la formación inicial del docente desde una revisión sistematizada. Revista de Investigación Educativa, 40 (2), 421-437. https://revistas.um.es/rie/article/view/458301/326711

Pérez Fuentes, D. & Castillo Loaiza, J. (2016). Capital humano, teorías y métodos: importancia de la variable salud. Economía, Sociedad y Territorio, 16 (52), 651-673. https://www.scielo.org.mx/pdf/est/v16n52/2448-6183-est-16-52-00651.pdf

Rodríguez Acosta, V. (2018). Educación para los derechos humanos. Un estudio necesario. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 6 (2), 160-177. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322018000200009

Sandoval Vásquez, J. & Hernández Castro, G. (2018). Crítica a la teoría del capital humano, educación y desarrollo socioeconómico. Revista Ensayos Pedagógicos, 13 (2), 137-160. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/ensayospedagogicos/article/view/11329/14493

Secretaría de Educación Pública (2022). Sistema interactivo de consulta de estadística educativa. México: Dirección General de Planeación, Programación y Estadística Educativa (DGPPyEE). https://www.planeacion.sep.gob.mx/principalescifras/

Villalobos López, A. (1986). Finanzas y empresas públicas municipales. México: Centro Nacional de Estudios Municipales, pp. 248. https://catalog.hathitrust.org/Record/101075512

Villalobos López, A. (2020). Economía pública municipal. MPRA Paper. University Library of Munich. Julio 2020, pp. 164. https://mpra.ub.uni-muenchen.de/103833/

Villalobos López, A. (2022). Conceptual framework for economic development and human development in Mexico. Journal of Economics, Management and Trade, 28 (8), 78-98. https://journaljemt.com/index.php/JEMT/article/view/1025/2050