There is relevance in the integration of the knowledge of a natural science, predominantly material such as chemistry, with the world of ideas such as philosophy, and more specifically with epistemology. The central objective of this article is to make a contribution about the epistemology of chemistry, in the consideration of philosophy within the thought of diversity and its educational importance. The methodology focused on a non-experimental type of exploratory level, with a qualitative method and a historical-interpretative approach through document analysis. The theoretical development allows us to glimpse the participation of chemistry in multidisciplinary, interdisciplinary and transdisciplinary dimensions; to be used in secondary and higher education institutions, avoiding continuous and dogmatic monodisciplinary learning. As research finding, it was established that history and chemistry have a fundamental and convergent dimension, the epistemological dimension. The historical evolution of chemistry accounts for the ways of accessing knowledge and categorizing it as valid knowledge. Therefore, it is concluded that the epistemology of chemistry has a causal relationship with the corresponding paradigm, and at the present time, chemistry is part of the logical positivist paradigm, by complying with the epistemological and epistemological characteristics of the same and in the prevalence of the empirical contrast.
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authorship: The list of authors signing must include only those people who have contributed intellectually to the development of the work. Collaboration in the collection of data is not, by itself, a sufficient criterion of authorship. "Sophia" declines any responsibility for possible conflicts arising from the authorship of the works that are published.
Copyright: The Salesian Polytechnic University preserves the copyrights of the published articles, and favors and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ecuador license. They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and work URL) are cited; (Ii) are not used for commercial purposes; Iii) mention the existence and specifications of this license.
References
ACUÑA, A. Ulises & ELGUERO, José.
Histoquímica An. Quím.2012,108(2), 114–118. Real Sociedad Española de Química. www.rseq.org
BAQUERIZO, J., Luis, M. M., & VALVERDE A, Roberto.
FISICOQUÍMICA. La Plata, Universidad Nacional de La Plata.
E-Book: ISBN: 978-9942-33-316-2
ADÚRIZ-BRAVO, Agustín
Una introducción a la naturaleza de la ciencia: La epistemología
en la enseñanza de las ciencias naturales. USA: Fondo de
Cultura Económica. ISBN: 9505576552, 9789505576555
ADÚRIZ-BRAVO, Agustín, SALAZAR, Isabel, MENA, Nubia & BADILLO Edelmira.
La Epistemología en la Formación del Profesorado de Ciencias
Naturales. Aportaciones del Positivismo Lógico. Revista electrónica de investigación en Ciencias. 1 (1). Versión on-line ISSN 1850-6666
ALBURQUERQUE OTERO, María del Valle.
Epistemología de las Ciencias Naturales. (Trabajo Fin de Máster).
Universidad de Valladolid
ATKINS, Peter & JONES, Loreta.
Principios de la Química. Los Caminos del Descubrimiento (3°. Ed.). España: Editorial Médica Panamericana
BORJAS GIL, Miriam Isabel, VILCHEZ PAZ, Carlos Fernando.
Ciencias “duras” vs. Ciencias “blandas”. Revista electrónica de Humanidades, Educación y Comunicación Social. 4(7), 195-209.
ISSN-e 1856-9331
BROWN, Theodore L., LeMay, H Eugene, BURSTEN, Bruce E. & BURDGE, Julia R.
Química. La ciencia central. México: Pearson Educación.
CARMONA GUZMÁN, Ernesto.
La importancia de la experimentación en Química. Rev. R. Acad.
Cienc. Exact. Fis. Nat., España. 104 (1), 189-202.
https://rac.es/ficheros/doc/00903.pdf
CAPPARELLI, Alberto Luis.
Fisicoquímica básica. - 1a ed. - La Plata
Universidad Nacional de La Plata. E-Book. ISBN 978-950-34-09725
CERNADAS, Emilio.
Economía Ecológica y Transdisciplinariedad. Calidad de Vida UFLO - Universidad de Flores Año I, Número 3, V1, pp.29-43 1850-6216 URL del Documento: http://www.cienciared.com.ar/ra/doc.php?n=1183
CHAMIZO, José Antonio.
La esencia de la Química. FQ-UNAM, México
CHAMIZO, José Antonio.
Filosofía de la química: I. Sobre el método y los modelos. Revistas
UNAM. Educación química. Volumen 20 (1), 6-11
CHAMIZO, José Antonio
Química General. Una Aproximación Histórica. (1ª. Ed.). México:
Universidad Nacional Autónoma de México.
CHANG, Raymond & GOLDSBY, Kenneth A.
Química (12a Ed.) México: Mc Graw Hill.
DOMÍNGUEZ REBOIRAS, Miguel Ángel.
Problemas resueltos de Química. La ciencia básica (1ª . Ed.).
España: PARANINFO
DORIA SERRANO, Ma. del Carmen.
Química verde: un nuevo enfoque para el cuidado del medio ambiente. Educación química, 20(4), 412-420. Recuperado en 15 de abril de 2022, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-893X2009000400004&lng=es&tlng=es.
ESTEVA DE SAGRERA, Juan
La Química Sagrada. De la Alquimia a la Química en el siglo XVII.
Historia de la ciencia y la técnica. Madrid, España: Rústica editorial
FLORES-MORALES, Virginia., CASTAÑEDA HERNÁNDEZ, Osvaldo., MONTIEL SANTILLÁN, Tomás. & HERNÁNDEZ DELGADILLO, Gloria Patricia.
Análisis fitoquímico preliminar del extracto hexánico de hojas de Hemiphylacus novogalicianus, una especie endémica de México. Investigación y Ciencia de la Universidad Autónoma de Aguascalientes. Número 63: 18-23, septiembre-diciembre 2014.
GADEA, Walter Federico, CUENCA JIMÉNEZ, Roberto Carlos & CHÁVES-MONTERO, Alfonso.
Epistemología y Fundamentos de la Investigación Científica.
México: CENGAGE
Kuhn, Thomas S.
La estructura de las revoluciones científicas. Chicago, Estados Unidos: Illinois.
LABARCA, Martín.
La filosofía de la química en la filosofía de la ciencia contemporánea. Redes, 11(21), 155-171
LAS HERAS, Antonio.
Alquimia, Buenos Aires, Argentina: Albatros.
LLAMAS G, Francisco D.
Historia de las Instituciones jurídicas, sociales y políticas. Asunción, Paraguay: Marben Editora & Gráfica S.A. BENMAR.
MARDONES, José María, URSÚA, Nicanor.
Filosofía de las ciencias sociales y humanas. México: Ed. Coyoacán.
MARTÍNEZ MIGUÉLEZ, Miguel & URSÚA.
Hacia una epistemología de la complejidad y transdisciplinariedad. Utopía y Praxis Latinoamericana, 14(46),11-31.[fecha de Consulta 11 de Abril de 2022]. ISSN: 1315-5216. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27911855003
MARTÍNEZ MIGUÉLEZ, Miguel.
Conceptualización de la transdisciplinariedad», Polis [En línea], 16 | 2007, Publicado el 31 julio 2012, consultado el 15 abril 2022. URL: http://journals.openedition.org/polis/4623
MEYER, Michal
La química y la vida. Los antepasados de la química. Reproducido del Correo de la UNESCO Enero-Marzo 2011.
MONROY Miguel, TORRES, Diana & JIMÉNEZ, Alan
Epistemología: La Complejidad del Conocimiento Educativo Revista Xihmai XI (22), 7-28, Julio – diciembre 2016
MURRAY, Robert K.
Harper, Bioquímica Ilustrada. 29° ed. México, D.F.: McGraw- Hill
OXILIA, Elvira, NUNES DE MENDOZA, Beatriz & ZÁRATE IBARRA, Carlos E.
Manual de Química General & Química Inorgánica. Paraguay: Editorial Litocolor SRL.
PAOLI BOLIO, Francisco José.
Multi, inter y transdisciplinariedad. Problema anuario de filosofía y teoría del derecho, (13), 347-357. Epub 19 de mayo de 2020. https://doi.org/10.22201/iij.24487937e.2019.13
PICKSTONE, John V.
Ways of Knowing, Manchester: Manchester University Press.
RAVIOLO, Andrés, GARRITZ, Andoni, SOSA, Plinio
Sustancia y reacción química como conceptos centrales en
química. Una discusión conceptual, histórica y didáctica. Revista
Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 8(3),
-254
RODRÍGUEZ ECHENIQUE, Celso
Epistemología para universitarios. (1ª. Ed.). El Salvador:
Masferrer Editores.
SERRATOSA, Félix
Khymós. Madrid: Editorial Alhambra, S. A.
SKOOG, Douglas A., WEST, Donald M., HOLLER, F. James
Química Analítica (2ª. Ed.). México: Mc Graw Hill
SOSA, Plinio.
El largo y sinuoso camino de la Química. Educación química, 26(4), 263- 266. https://doi.org/10.1016/j.eq.2015.09.006
VÉLEZ JIMÉNEZ, Dolores & CALDERÓN, Rubén
Fundamentos gnoseo-epistemológicos para la investigación en ciencias sociales. México: Laripse.
VÉLEZ JIMÉNEZ, Dolores & PÉREZ VILLAFUERTE, Renné Wilfredo
Filosofía y didáctica en la formación de investigadores.
(1ª.Ed.). México: Laripse.
VILADEVALL SOLÉ, Manuel, VAQUER NAVARRO, Ramón & PÉREZ GUERRERO, David.
Geoquímica aplicada al medio ambiente ACTA GEOLOGICA HISPANICA, v. 30 (1995), N° 1-3, p. 11 1-130 (Pub. 1996)
VILLAVECES CARDOSO, José Luis.
Química y Epistemología, una relación esquiva. Revista Colombiana de Filosofía de la Ciencia, 1(3), 9-26. Universidad El Bosque.
WHITTEN, Kenneth W., DAVIS, Raymond E., & PECK, M Larry.
Química general (5a. Ed.). España: Mac Graw Hill.
WHITTEN, Kenneth W, DAVIS, Raymond E., PECK, M. Larry & STANLEY, George G.
Química (8a Ed.). México DF, México: Cengage Learning.