Reflections about problem of truth, science and technology and its implications in the educational field

Main Article Content

Luis Rodolfo López Morocho

Abstract

First, this research will be done a cartography about main streams of philosophy to understandpresent discussion about truth, knowledge and science considering a world marked by technologyand the corresponding implications in education. In this sense, using the genealogical methodI analyze the emergence of the technology concept to identify both the historical and conceptualconditions of possibility. This allows us to appreciate how the application and consolidation ofmodern science caused a break in the conception of technique to move to technology. In this way,the relationship between technology and the human being is analyzed under the confrontation oftwo opposite perspective, on the one hand, the reflections made by Martin Heidegger and on theother hand, the approaches made by Ortega y Gasset to make visible the dispute of the vision oftechnology. The results of this debate will allow us to appreciate the implications of the technologicalrevolution in different fields of education, considering its limits and possibilities. Among the mainfindings is that modern science direct influences on the consolidation of technology as opposed tothe traditional technique under positivist criteria that have monopolized the concept and knowledgeabout truth, set aside other spheres such as art, politics, or love. This has led to a growth of relativisticcultural positions. In addition, these aspects have marked the contemporary world, also affecting theeducational field.

Article Details

Section
Monographic articles

References

Agamben, G. (2008). Signatura rerum. Barcelona : Anagrama .
Artigas, M. (1999). Filosofía de la ciencia . Navarra: Eunsa.
Badiou, A. (1999). El ser y el acontecimeinto . Buenos Aires : Manantial.
Badiou, A. (2010). La filosofía, otra vez. España: Errata naturae.
Chalmers, A. (1990). ¿Qué es esa cosa llamada ciencia? Madrid : Siglo XXI .
Díaz, T. (2011). La función de las TIC en la transformación de la sociedad y de la educación. En R. Carneiro, J. Toscano , & T. Díaz, Los desafíos de las TIC para el cambio educativo (págs. 155-165). Madrid: Santillana.
Diéguez, A. (2014). La acción tecnológica desde la perspectiva orteguiana: el caso del transhumanismo. Estudios Orteguianos, 131-152.
Feenberg, A. (2000). La tecnología y el fin de la Historia. Oxford University Press.
Feenberg, A. (2005). Teoría crítica de la tecnología. Revista CTS, 109-123.
Ferrater, J. (2009). Diccionario de Filosofía. Barcelona: Ariel .
Gabriel, M. (2016). Por qué no existe el mundo . México : Oceano .
Gabriel, M. (2019). El sentido del pensamiento. Barcelona : Pasado Presente.
Gadamer, H.-G. (1977). Verdad y método . España: Sigueme.
Gimeno, J. (2012). Tecnología y educación ¿Qué hay de nuevo? En G. Hoyos, Filosofía de la educación (págs. 126-156). Madrid: Trotta .
Gómez, R. (2014). La dimensión valorativa de las ciencias . Buenos Aires : Universidad Nacional de Quilmes.
Heidegger, M. (1994). La pregunta por la técnica. En M. Heidegger, Conferencias y artículos (págs. 9-37). Barcelona: Serbal.
Heidegger, M. (2012). Ser y tiempo . Madrid : Trotta.
Kranzberg, M. (1986). Technology and History: "Kranzberg's Laws". Technology and Culture , 544-560.
Linares, J. (2003). La concepción heideggeriana de la técnica: destino y peligro para el ser del hombre. Signos filosóficos , 15-44.
Lozano, R. (2011). De las TIC a las TAC: tecnologías del aprendizaje y del conocimiento. Anuario ThinkEPI, 45-47.
Lyotard, J.-F. (1987). La condición postmoderna . Argentina: Catedra .
Martín, O. (2011). Educar en comunidad: promesas y realidades. En R. Carneiro , J. Toscano, & T. Díaz, Los desafíos de las TIC para el cambio educativo (págs. 79-94). Madrid: Santillana.
Medina, M. (1989). Prólogo. En C. Mitcham, ¿Qué es la filosofía de la tecnología? (págs. 9-11). País Vasco: Anthropos.
Meirieu, P. (2013). Recuperar la pedagogía. De lugares comunes a conceptos claves . Buenos Aires : Paidós .
Mejía, M. R. (2020). Educación, escuela y pedagogía en la cuarta revolución industrial desde nuestra América . Colombia: Desde abajo.
Ortega y Gasset, J. (1982). Meditación de la técnica y otros ensayos sobre ciencia y filosofía. Madrid : Alianza editorial .
Patricia , A. (2010). Heidegger y la pregunta por la técnica. Madrid : Edita.
Quintanilla, M. (2017). Tecnología: un enfoque filosófico y otros ensayos de filosofía de la tecnología. México: Fondo de Cultura Económica.
Sarsanedas, A. (2015). La filosofía de la tecnología. Barcelona: UOC.
Varela, J., & Alvarez , F. (1991). La arqueología de la escuela. Madrid: La Piqueta .
Wittgenstein, L. (2016). Tractatus lógico-philosophicus. España: Tecnos.
Zizek, S. (2006). Visión de paralaje. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica .