Didactic strategies for the development of competences and complex thinking in university students
Main Article Content
Abstract
Article Details
Authorship: The list of authors signing must include only those people who have contributed intellectually to the development of the work. Collaboration in the collection of data is not, by itself, a sufficient criterion of authorship. "Sophia" declines any responsibility for possible conflicts arising from the authorship of the works that are published.
Copyright: The Salesian Polytechnic University preserves the copyrights of the published articles, and favors and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ecuador license. They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and work URL) are cited; (Ii) are not used for commercial purposes; Iii) mention the existence and specifications of this license.
References
ÁVILA, Roberto Benito 2001 Metodología de la Investigación. Lima: Estudio R.A.
BARBEROUSSE, Paulette 2007 Fundamentos teóricos del pensamiento complejo de Edgar Morin. Revista Electrónica Educare, 12(2), 95-113.
BROOKS, Router, WATERS, James, & PIMLOTT-WILSON, Hilton 2012 International education and the employability of UK students. British Educational Research Journal, 38(2), 281-298.
BRUNNER, Jerome 2003 Educación e Internet: ¿La próxima revolución? Santiago: Fondo de Cultura Económica.
FIGUEREIDO, Higs, BISCAIA, Romer, ROCHA, Veronika, & TEIXEIRA, Peter 2017 Should we start worrying? Mass higher education, skill demand and increasingly complex landscape of young graduates’ employment. Studies in Higher, 42(8), 1401-1420. https://doi.org/10.1080/03075079.201 5.1101754
GARCÍA, Joel 2007 Estructura Organizativa de la Educación en Venezuela. Tesis para optar al título de doctor. Maracaibo, Venezuela: Universidad Rafael Urdaneta.
GONZÁLES, Juan Miguel 2002 El bucle educativo: Aprendizaje, pensamiento complejo y transdisciplinariedad. Modelos de planificaciones de aula metacomplejas. Revista Integra Educativa, 2(2), 83-101.
GUZZOMI, Alen, MALE, Sartre, & MILLER, Karem 2015 Students’ responses to authentic assessment designed to develop commitment to performing at their best. European Journal of Engineering Education, 42(3), 1-22. https:// doi.org/10.1080/03043797.2015.1121465.
KALYUGA, Sendy, RENKL, Alberti, & PAAS, Ferdinand 2010 Facilitating flexible problem solving: A cognitive load perspective. Educational Psychology Review, 22, 175- 186. https://doi.org/10.1007/s10648-010-9132-9.
KERLINGER, Fred, & LEE, Howard 2002 Investigación del comportamiento. México DF: McGraw Hill.
KNIGHT, Berenice 2011 Training in professional psychology in the US: An increased focus on competency attainment. Australian Psychologist, 46, 140-141. https://doi.org/10.1111/j1742-9544.2011.00026.x.
MANRÍQUEZ, Luis 2012 ¿Evaluación en Competencias? Estudios Pedagógicos XXXVIII, 1(1), 353-366, https://doi.org/10.4067/SO718-07072012000100022.
MANZANARES, Alberto, & SANTAMARÍA, José Sabina 2016 La dimensión pedagógica de la evaluación por competencias y la promoción del desarrollo profesional en el estudiante universitario. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 5(1), 187-202.
MEDLAND, Emerine 2016 Assessment in higher education: Drivers, barriers and directions for change in the UK. Assessment & Evaluation in Higher Education, 41(1), 81-96. https://doi.org/10.1080/02602938.2014.9 82072.
MILLER, Gentz 1990 The assessment of Clinical Skill. Compotence-Performance. Academic Medicine, 9(65), 63-67.
MÖLLER, Irene & GÓMEZ, Hasser 2014 Coherencia entre perfiles de egreso e instrumentos de evaluación en carreras de educación básica en Chile. Calidad en la Educación, 41, 17-49. https://doi.org/10.4067/s0718- 45652014000200002.
MORALES, Santiago & ZAMBRANO, Hugo 2016 Coherencia evaluativa en formación universitaria por competencias: estudio en futuros educadores de Chile. Infancia Imágenes, 15(1), 9-26. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.infimg.2016.1.a01.
MORÍN, Edgar 2003 Introducción al Pensamiento Complejo. Barcelona. Gedisa, S.A.
MURRAY, Gell-Mann (1995) El quark y el jaguar: aventuras en lo simple y lo complejo. Barcelona: Editorial Tusquets, Libros para pensar la Ciencia.
OLIVERI, Marie Estance & MARKLE, Robert 2017 Continuing a culture of evidence: Expanding skills in higher education. ETS Research Report, 1, 1-8. https://doi.org/10.1002/ets2.12137.
ORDÓÑEZ, German, VERDEJO, Peter, CORDERO, Carla María, GUERRA, Verónika, HERNÁNDEZ, Charles, MARTINS, Marco Jesús, MATA, José Lorenzo, MAZÓN, Idalberto, RAICHMAN de MIRASSO, Solier, ROCHA, Juan Alberto, RODRÍGUEZ, Nancy, TOTTER, Ernesto, & VELASCO, María Inés 2011 Estrategias para el desarrollo de competencias y pensamiento complejo en el aula en asignaturas del área de ingenierías. Universidad Industrial de Santander de Colombia: Innova Censal.
PABLO, Germán 2007 Noción y estructura del dato. Lima: Monografía.
PARDINAS, Joel 2004 Introducción a la Investigación Educacional. México: Panorama Editorial.
PAVIÉ, Almendra 2011 Enfoque basado en competencias: orientaciones sobre sus procedimientos de evaluación. Revista Electrónica de Desarrollo de Competencias (REDEC), 1(7), 114-147.
PEÑA, Johana Carolina 2018 Transformación del Docente desde el Pensamiento Complejo. Revista Scientific, 3(7), 211-230. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2018.3.7.11.211-230.
TAPIA, Violeta & LUNA, Jorge 2010 Validación de una prueba de habilidades de pensamiento para estudiantes de cuarto y quinto de secundaria y primer año de universidad. REVISTA IIPSI, 3(2), 17-59.
TOBÓN, Sergio 2013 Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Bogotá: ECOE Ediciones.
TRIGOS, Lina 2001 Pensamiento complejo y competencias en la formación universitaria. Experiencias de innovación en docencia en la Universidad del Rosario. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario.
UNIVERSIDAD NACIONAL DE CAÑETE 2016 Estatuto de la Universidad Nacional de Cañete. Cañete: UNDC.
VILLARROEL, Verónica & BRUNA, Daniela 2019 Do we assess what really matters? The challenge of autenthic assessment in higher education. Revista Calidad de la Educación, 50, 492-509.
YEOM, Moline 2016 Critical reflection on the massification of higher education in Korea: Consequences for graduate employment and policy issues. Journal of Education and Work, 29(1), 48-63. https://doi.org/10.1080/13639080.2015.1049026.