Thinking about education from an ontological reality of the symbol through the categories of “being” and “being there” in Latin America philosophy
Main Article Content
Abstract
Article Details
Authorship: The list of authors signing must include only those people who have contributed intellectually to the development of the work. Collaboration in the collection of data is not, by itself, a sufficient criterion of authorship. "Sophia" declines any responsibility for possible conflicts arising from the authorship of the works that are published.
Copyright: The Salesian Polytechnic University preserves the copyrights of the published articles, and favors and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ecuador license. They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and work URL) are cited; (Ii) are not used for commercial purposes; Iii) mention the existence and specifications of this license.
References
2012 Educación simbólica para el ejercicio ético, Revista Murmullos Filosóficos, México: UNAM. Disponible en: http://www.cch.unam.mx/comunicacion/sites/www.cch.unam.mx.comunicacion/files/003.Murmu3_libres1.pdf
ÁLVAREZ COLIN, Luis
2000 Hermenéutica analógica, símbolo y acción humana. México: Editorial Torres Asociados.
BEUCHOT, Mauricio
1997 Tratado de Hermenéutica Analógica. México: UNAM.
CULLEN, Carlos
1987 Reflexiones desde América I, Ser y Estar. Rosario: Fundación Ross.
KUSCH, Rodolfo
1973 El ‘estar-siendo’ como estructura existencial y como decisión cultural americana. Actas del II Congreso Nacional de Filosofía, Tomo II, Buenos Aires: Editorial Sudamericana.
MÉLICH, Joan-Carles
1996 Antropología simbólica y acción educativa. Barcelona: Paidós.
POLO, Leopoldo
1991 ¿Quién es el hombre? Un espíritu en el mundo. Madrid: Rialp.
RUIZ FLORES, Ruth
2004 Símbolo, mito y hermenéutica. Quito: Abya Yala.
SCANNONE, Juan Carlos
1977 Culture populaire, pastoral et théologie. Lumen Vitae, 32, Bruxelles.
1990 Un nuevo punto de partida de la Filosofía Latinoamericana. Buenos Aires: Editorial Guadalupe.
1991 Begegnung der Kulturen und inkulturierte Philosophie in Lateinamerika, Theologie und Philosophie, 66, 365-393.
1996 Nueva modernidad adveniente y cultura emergente en América Latina. Stromata, 47, 145-192.
1997 Culture populaire, pastoral et théologie. Lumen Vitae, 32, 31-38. Bruxelles.
SCANNONE, Juan Carlos & PERINE, Marcelo (Comp.)
1993 Irrupción del pobre y quehacer filosófico: Hacia una nueva racionalidad. Buenos Aires: Bonum.
SEGUEL, Andrés
2005 De símbolos y hackers: guías en la sociedad del conocimiento. Liminar. Estudios Sociales y Humanísticos, 3(1), 108-119, junio. México: Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/745/74511477008.pdf