Evaluative innovation and the paradigm shift in accounting education

Main Article Content

Merle Iglesias Mora
Pedro Iglesias Mora

Abstract

The objective of the investigation was to analyze the current evaluation system of the subject of Accounting in the business area, to determine its incidence in the academic performance of the students. The level of the investigation was exploratory and descriptive, since it tried to specify the situation investigated without having previous informative antecedents to the study; for its design was considered of field, based on the collection of quantitative data. The results obtained allowed to propose the design of new strategies for the evaluation of knowledge, considering the elementary aspects of the educational evaluation determined by the National Authority and the experiences achieved by the teachers of educational institutions.

Article Details

Section
Monographic section

References

Artigue, M. (1998). Enseñanza y aprendizaje del análisis elemental ¿Qué se puede comprender de las investigaciones didácticas y los cambios curriculares? Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, 40-55.

Ausubel, D. (2002). Adquisición y retención del conocimiento: Una perspectiva cognitiva. Barcelona-Buenos Aires-México: Paidós.

Bandura, A. (1987). Teoría del aprendizaje social. Madrid: Espasa-Calpe.
Cabeza de Vergara, L., & Castrillón, J. (2005). Necesidad de las bases conceptuales contables en los estudiantes de administración de empresas. Pensamiento y gestión, 68-102.

Delors, J. (1994). Los cuatro pilares de la educacion. El Correro de la UNESCO, 91 -103.

Delors, J. (2012). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO. Paris: UNESCO.

DINAMEP. (2002). Evaluación de los aprendizajes. Quito.

Mateos-Ronco, A., Lajara-Camilleri, N., & Marín Sánchez, M. (s.f.). Sistema de evaluación en contabilidad y resultados. Obtenido de http://web.ua.es/es/ice/jornadas-redes-2011/documentos/posters/185422.pdf

Ministerio de Educación del Ecuador. (26 de JULIO de 2012). Reglamento General a la Ley Orgánica de Eduacación Intercultural. Quito, PICHINCHA, ECUADOR: Editora Nacional.

Ministerio de Educación del Ecuador. (2016). Reglamento a la LOEI. Quito: Dirección Nacional de Normativa Jurídico Educativa.

Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias: Pensamiento complejo, diseño curricular, didáctica y evaluación. Bogotá: Ecoe Ediciones.

UNESCO. (Junio de 2007). EVALUACIÓN DEL DESEMPEÑO. Obtenido de http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001529/152934s.pdf