Research competence in post-compulsory secondary education (baccalaureate)
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authorship: The list of authors signing must include only those people who have contributed intellectually to the development of the work. Collaboration in the collection of data is not, by itself, a sufficient criterion of authorship. "Alteridad" declines any responsibility for possible conflicts arising from the authorship of the works that are published.Copyright: The Salesian Polytechnic University preserves the copyrights of the published articles, and favors and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ecuador license. They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and work URL) are cited; (Ii) are not used for commercial purposes; Iii) mention the existence and specifications of this license.
References
Akerson, V. L., Buck, G. A., Donnelly, L. A., Nargund-Joshi, V., y Weiland, I. S. (2011). The importance of teaching and learning nature of science in the early childhood years. Journal of Science Education and Technology, 20(5), 537-549. https://doi.org/10.1007/s10956-011-9312-5
Almeida, B., Santos, M., & Justi, R. (2022). Aspects and abilities of science literacy in the context of nature of science teaching. Science & Education, 32, 567-587. https://doi.org/10.1007/s11191-022-00324-4
Bybee, R. W. (1997). Towards an Understanding of Scientific Literacy. En W. Gräber y C. Bolte (Eds.). Scientific Literacy (pp. 37-68). IPN.
Cañal, P. (2004). La alfabetización científica: ¿necesidad o utopía? Cultura y educación, 16(3), 245-257. https://doi.org/10.1174/1135640042360951
Consejo de la Unión Europea (2018). Recomendación del Consejo, de 22 de mayo de 2018, relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea, 189/01. http://bit.ly/49eKAyk
Creswell, J. W. y Plano, V. L. (2007). Designing and conducting Mixed Methods research. Sage. https://doi.org/10.1177/1558689807306132
Curran, F. C. y Kitchin, J. (2019). Early Elementary Science Instruction: Does More Time on Science or Science Topics/Skills Predict Science Achievement in the Early Grades? AERA Open, 5(3). https://doi.org/10.1177/2332858419861081
Declaración de Budapest (1999). Declaración sobre la Ciencia y el uso del saber científico. Conferencia Mundial sobre la Ciencia para el Siglo XXI: un nuevo compromiso. UNESCO.
Decreto 171/2022, de 20 de septiembre, de ordenación de las enseñanzas de Bachillerato. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, 8758, de 22 de septiembre de 2022. https://bit.ly/3TEnZpv
Ferrés, C., Marbà, A. y Sanmartí, N. (2015). Trabajos de indagación de los alumnos: Instrumentos de evaluación e identificación de dificultades. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 12(1), 22-37. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2015.v12.i1.03
Franco-Mariscal, A. (2015). Competencias científicas en la enseñanza y el aprendizaje por investigación. Un estudio de caso sobre corrosión de metales en secundaria. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 33(2), 231-252. http://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1645
Garcia-Carmona, A. (2022). La comprensión de aspectos epistémicos de la naturaleza de la ciencia en el nuevo currículo de Educación Secundaria Obligatoria, tras la LOMLOE. Revista Española de Pedagogía, 80(283), 433-450. https://doi.org/10.22550/REP80-3-2022-01
García-Carmona, A., & Acevedo, J. A. (2018). The nature of scientific practice and science education. Science & Education, 27(5-6), 435-455. https://doi.org/10.1007/s11191-018-9984-9
Gil, D., y Vilches, A. (2006). Educación ciudadana y alfabetización científica: mitos y realidades. Revista Iberoamericana de Educación, 42(3), 31-53. http://hdl.handle.net/11162/22595
Hurd, P. D. (1958). Science literacy: Its meaning for American schools. Educational leadership, 16(1), 13-16.
Kemp, A. C. (2002). Implications of diverse meanings for “scientific literacy”. En P. A. Rubba, J. A. Rye, W. J. Di Biase, y B. A. Crawford (Eds.), Proceedings of the 2002 Annual International Conference of the Association for the Education of Teachers in Science (pp. 1202-1229). Association for the Education of Teachers in Science.
Krippendorff, K. (2002). Metodología de análisis de contenido: teoría y práctica. Paidós.
Menoyo, M. (2020). Educar la mirada científica del alumnado de secundaria en el marco de los objetivos del desarrollo sostenible, educar para una ciudadanía global en un momento de cambio educativo. Modelling in Science Education and Learning, 13(2), 21-42. https://doi.org/10.4995/msel.2020.13790
Morduchowicz, R. (2018). Ruidos en la web: Como se informan los adolescentes en la era digital. Penguin Random House.
Muñoz, J. M., Hernández, M. J., y Serratte, J. (2019). El interés por el conocimiento científico de los estudiantes de secundaria en España. Educação & Sociedade, 40. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302019187204
National Science Teaching Association [NSTA] (2020). Nature of science. Position statement. https://bit.ly/4atMyfo
Nunnally, J. C., y Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory. McGraw Hill.
OECD (2023). PISA 2025 Science Framework. OECD Publishing.
Palacios, L. (2021). Una revisión sistemática: Actitud hacia la investigación en universidades de Latinoamérica. Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 12(3), 195-205. https://doi.org/10.33595/2226-1478.12.3.533
Patiño, H. (2014). Desarrollo del pensamiento crítico. Didac, 64, 3-9
Payá, M., Ayuste, A., Cano, A. B., Gros, G., Escofet, A., y Piqué, B. (2018). Guía para la formación en la competencia investigadora. Universitat de Barcelona.
Real Decreto 243/2022, de 5 de abril, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado, 82, de 6 de abril de 2022. https://goo.su/Ki0Z1z
Rojas, H. M., Méndez, R., y Rodríguez, A. (2012). Índice de actitud hacia la investigación en estudiantes del nivel de pregrado. Entramado, 8(2), 216-229.
Romero, G. C., y Chávez, B. J. (2021). El Pensamiento Crítico en el Desarrollo Personal de los Adolescentes. Dominio de las Ciencias, 6(7), 3-23
Romero-Ariza, M. (2017). El aprendizaje por indagación: ¿existen suficientes evidencias sobre sus beneficios en la enseñanza de las ciencias? Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(2), 286-299.
[autor/es]
Torres, N. Y., & Solbes, J. (2016). Contribuciones de una intervención didáctica usando cuestiones sociocientíficas para desarrollar el pensamiento crítico. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 34(2), 43-65. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1638
UNESCO (2015). Replantear la educación: ¿Hacia un bien común mundial? UNESCO. https://bit.ly/43zfv7B
UNESCO (2022). Reimaginar juntos nuestros futuros. Un nuevo contrato social para la educación. UNESCO. https://bit.ly/3xlLdcc
Valdés, A., Estévez, E., y Vera, J. A. (2013). Desarrollo de competencias científicas en estudiantes de postgrado desde la perspectiva del docente. Educere, 17(56), 129-138. https://goo.su/v3PkfiR