Relationship between profile and entrepreneurial vision of university students
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authorship: The list of authors signing must include only those people who have contributed intellectually to the development of the work. Collaboration in the collection of data is not, by itself, a sufficient criterion of authorship. "Retos" declines any responsibility for possible conflicts arising from the authorship of the works that are published.
Copyright: The Salesian Polytechnic University preserves the copyrights of the published articles, and favors and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ecuador license. They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and work URL) are cited; (Ii) are not used for commercial purposes; Iii) mention the existence and specifications of this license.
References
Achiquen, J., Santoyo, V., Martínez, E., & Muñoz, M. (2021). El Ecosistema Emprendedor en las Principales Instituciones de Enseñanza e Investigación Agrícola de México. Journal of technology management & innovation, 16(3), 21-34. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-27242021000300021
Aloulou, W. (2016). Predicting entrepreneurial intentions of final year Saudi university business students by applying the theory of planned behavior. Journal of Small Business and Enterprise Development, 23(4), 1142-1164. https://doi.org/10.1108/JSBED-02-2016-0028
Barajas, J., Benítez, B., & Ramírez, R. (2020). Responsabilidad Social del Estudiante en una Universidad Pública de México. Revista Venezolana De Gerencia, 25(91), 1140-1158. https://doi.org/10.37960/rvg.v25i91.33207
Batista-Canino, R., Bolívar-Cruz, A., & Medina-Brito, P. (2016). Monitorización del proceso emprendedor a través del modelo de negocio. Innovar, 26(61), 83–102. https://doi.org/10.15446/innovar.v26n61.57168
Borjas, L. (2012). La educación empresarial en instituciones de educación superior venezolanas. Estudios Gerenciales, 28(125), 51-58. https://doi.org/10.1016/S0123-5923(12)70007-4
Brandle, L., Berger, E., & Kuckertz, A. (2018). Soy lo que soy: cómo la identidad social de los empresarios nacientes afecta su autoeficacia empresarial. Diario de Business Venturing Insights, 9, 17-23. doi: 10.1016/j.jbvi.2017.12.001
Casanova, I., Canquiz, L., Paredes, I., & Inciarte, A. (2019). Visión general del enfoque por competencias en Latinoamérica. Revista De Ciencias Sociales, 24(4), 114-125. https://doi.org/10.31876/rcs.v24i4.24913
Eyel, C., & Vatansever, ?. (2019). Entrepreneurial intentions of Generation-Z: Compare of social sciences and natural sciences undergraduate students at Bahçe?ehir university. Procedia Computer Science, 158, 861-868. https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.09.124
García-Cabrera, A., García-Soto, M., & Días-Furtado, J. (2015). Emprender en economías emergentes: el entorno institucional y su desarrollo. Innovar, 25(57), 133–156. https://doi.org/10.15446/innovar.v25n57.50357
Gómez, C., Silva, M., González, Y., & Parga, N. (2018). El Perfil de los Empresarios y la Creación de Empresas en el Municipio de Villa Hidalgo, Jal. Conciencia Tecnológica, (55). https://bit.ly/3Fhh4cs
Guachimbosa, V., Lavín, J., & Santiago, N. (2019). Universidad para el emprendimiento. Perfil formativo profesional y vocación de crear empresas. Universidad Técnica de Ambato, Ecuador. Revista Venezolana De Gerencia, 24(85), 31-47. https://doi.org/10.37960/revista.v24i85.23827
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Sexta edición. Editorial Mc Graw Hill.
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Editorial Mc Graw Hill Education.
Hoyte, C. (2019). Emprendimiento artesanal: ¿una cuestión de estructura de la personalidad? International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 25(4), 615-632. https://doi.org/10.1108/IJEBR-02-2018-0099
Jiménez, R., Zeta, A., Farfán, R., More, J., & Atoche, C. (2021). Emprendimientos y emprendedores en un contexto peruano. Revista Científica, Cultura, Comunicación y Desarrollo, 6(2), 33-40. https://bit.ly/3K7rGOH
Karabulut, E., & Dogan, P. (2018). Investigación de Tendencias de Emprendimiento y Niveles de Competencia General de Estudiantes Universitarios de la Facultad de Ciencias del Deporte. Revista de Estudios de Educación y Formación, 6(4), 212-220. http://dx.doi.org/10.11114/jets.v6i4.3128
Krauss, C., Bonomo, A., & Volfovicz, R. (2018). Modelo predictivo de la intención emprendedora universitaria en Latinoamérica. Journal of technology management & innovation, 13(4), 84-93. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-27242018000400084
Krauss, C., Bonomo, A., & Volfovicz, R. (2020). Empoderar el emprendimiento femenino universitario. Journal of technology management & innovation, 15(2), 71-80. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-27242020000200071
López, V., Sánchez, Y., Moreno, L., & Pérez, D. (2021). Determinantes de la intención emprendedora en estudiantes universitarios mexicanos. Revista De Ciencias Sociales, 27, 127-146. https://bit.ly/3FvHqrt
Mayer, E., Blanco, F., Alonso, M., & Charles, J. (2020). Emprendimiento y crecimiento económico: El sistema mexicano de incubadoras de negocios. Revista De Ciencias Sociales, 26(1), 107-127. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i1.31314
Mendoza, J. (2018). Emprendimiento de negocios propios en el Perú: el rol de los factores sociodemográficos personales a nivel de departamentos. Estudios Gerenciales, 34(146), 19-33. https://doi.org/10.18046/j.estger.2018.146.2810
Nowi?ski, W., & Haddoud, M. (2019). The role of inspiring role models in enhancing entrepreneurial intention. Journal of Business Research, 96, 183-193. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.11.005
Omidi, M., Zamani, M., & Mirdamadi, M. (2016). Designing a model for entrepreneurial intentions of agricultural students. Journal of Education for Business, 91(6), 338-346. https://doi.org/10.1080/08832323.2016.1218318
Orlandini-González, I. (2021). Relación entre el perfil directivo femenino, la orientación al mercado y el rendimiento de la organización. Validación de un instrumento de medición. Retos Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 11(22), pp. 333-346. https://doi.org/10.17163/ret.n22.2021.09
Quezada, M., Vega-Valero, C., & Nava-Quiroz, C. (2021). Evaluación de las competencias genéricas del comportamiento emprendedor. Retos Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 11(22), pp. 301-314. https://doi.org/10.17163/ret.n22.2021.07
Ramos, E., Otero, C., Heredia, F., & Sotomayor, G. (2021). Formación por competencias del profesional en administración: Desde un enfoque contingencial. Revista De Ciencias Sociales, 27(2), 451-466. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i2.35933
Rodríguez, M., & Urbiola, A. (2019). Capital Social y Emprendimiento: reflexiones teóricas. Revista Venezolana De Gerencia, 24(85), 13-29. https://doi.org/10.37960/revista.v24i85.23784
Romero, J., Gutiérrez, J., Hernández, L., & Portillo, R. (2021). Factores contextuales que influyen en la intención emprendedora de estudiantes universitarios venezolanos y colombianos. Revista De Ciencias Sociales, 27(4), 113-130. https://bit.ly/3qvWQYw
Romero, J., Romero, R., Barboza, L., & Faría, J. (2021). Gestión de servicio basada en programación neurolingüística en tiempos de pandemia. Revista Venezolana De Gerencia, 26(94), 585-602. https://doi.org/10.52080/rvgluzv26n94.8
Rubio-Rodríguez, G., Rodríguez, M., Flórez, M., & Molina, A. (2020). Perfil emprendedor en estudiantes: divergencias entre dos universidades colombianas. Revista Venezolana De Gerencia, 24(2), 456-473. https://doi.org/10.37960/revista.v24i2.31503
Salazar, C., Olguín, C., & Muñoz, Y. (2019). Competencias genéricas en la educación superior: una experiencia en la Universidad del Bío-Bío, Chile. Revista Venezolana De Gerencia, 24(87), 807-825. https://doi.org/10.37960/revista.v24i87.24638
Serida, J., Alzamora, J., Guerrero, C., Borda, A., & Morales, O. (2020). Global Entrepreneurship Monitor: Perú 2018-2019. ESAN Publicaciones. https://bit.ly/3riJjCv
Serrano, J., García-Minguillán, M., & Jareño, J. (2013). Jóvenes, talento y perfil emprendedor. Editorial. Instituto de la Juventud. https://bit.ly/3A7aNzj
Shirokova, G., Osiyevskyy, O., & Bogatyreva, K. (2016). Explorando el vínculo intención-comportamiento en el espíritu empresarial de los estudiantes: Efectos moderadores de las características individuales y ambientales. European Management Journal, 34(4), 386-399. https://doi.org/10.1016/j.emj.2015.12.007
Soria-Barreto, K., Zúñiga-Jara, S., & Ruiz-Campo, S. (2016). Educación e Intención Emprendedora en Estudiantes Universitarios: Un Estudio de Caso. Formación universitaria, 9(1), 25-34. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000100004
Tarapuez-Chamorro, E., Aristizábal-Tamayo, J., & Uribe-Uran, A. (2021). Intención empresarial y dimensiones culturales en estudiantes de Maestría en Administración en Colombia. Tendencias, 22(1), 120-144. https://doi.org/10.22267/rtend.202102.157