Relationship between profile and entrepreneurial vision of university students

Main Article Content

Rosario Mireya Romero-Parra
Jorge Luis Romero Chacín
Luis Andres Barboza-Arenas

Abstract

Entrepreneurship can be defined as the execution of a project or purpose where the person is fully prepared to take the risk and carry out the project. In Peru, business entrepreneurship is highly recognized, at the Latin American level, it is the first country with the highest perception, in relation to the simplicity when starting a business; and the third with respect to the faculties and competencies, as well as with greater possibilities for the citizen to become an entrepreneur. The present study determines the relationship between the entrepreneurial profile and the entrepreneurial vision of university students. The research is developed under a quantitative approach with a descriptive correlational scope, the sample was represented by 135 students enrolled in the faculty of business sciences of the Program of Study Administration and Human Resources of the Continental University in the academic cycle 2022- 2. A Pearson correlation coefficient of 0.78 was obtained, which indicates that there is a positive correlation between the variables of the study, such as theentrepreneurial profile and the entrepreneurial vision of university students. This proves the research hypothesis: the entrepreneurial profile has a positive correspondence with the entrepreneurial vision of the students of the faculty of business sciences of the Program of Study Administration and Human Resources of the Universidad Continental in the academic cycle 2022- 2.

Article Details

Section
Monographic section

References

Achiquen, J., Santoyo, V., Martínez, E., & Muñoz, M. (2021). El Ecosistema Emprendedor en las Principales Instituciones de Enseñanza e Investigación Agrícola de México. Journal of technology management & innovation, 16(3), 21-34. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-27242021000300021

Aloulou, W. (2016). Predicting entrepreneurial intentions of final year Saudi university business students by applying the theory of planned behavior. Journal of Small Business and Enterprise Development, 23(4), 1142-1164. https://doi.org/10.1108/JSBED-02-2016-0028

Barajas, J., Benítez, B., & Ramírez, R. (2020). Responsabilidad Social del Estudiante en una Universidad Pública de México. Revista Venezolana De Gerencia, 25(91), 1140-1158. https://doi.org/10.37960/rvg.v25i91.33207

Batista-Canino, R., Bolívar-Cruz, A., & Medina-Brito, P. (2016). Monitorización del proceso emprendedor a través del modelo de negocio. Innovar, 26(61), 83–102. https://doi.org/10.15446/innovar.v26n61.57168

Borjas, L. (2012). La educación empresarial en instituciones de educación superior venezolanas. Estudios Gerenciales, 28(125), 51-58. https://doi.org/10.1016/S0123-5923(12)70007-4

Brandle, L., Berger, E., & Kuckertz, A. (2018). Soy lo que soy: cómo la identidad social de los empresarios nacientes afecta su autoeficacia empresarial. Diario de Business Venturing Insights, 9, 17-23. doi: 10.1016/j.jbvi.2017.12.001

Casanova, I., Canquiz, L., Paredes, I., & Inciarte, A. (2019). Visión general del enfoque por competencias en Latinoamérica. Revista De Ciencias Sociales, 24(4), 114-125. https://doi.org/10.31876/rcs.v24i4.24913

Eyel, C., & Vatansever, ?. (2019). Entrepreneurial intentions of Generation-Z: Compare of social sciences and natural sciences undergraduate students at Bahçe?ehir university. Procedia Computer Science, 158, 861-868. https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.09.124

García-Cabrera, A., García-Soto, M., & Días-Furtado, J. (2015). Emprender en economías emergentes: el entorno institucional y su desarrollo. Innovar, 25(57), 133–156. https://doi.org/10.15446/innovar.v25n57.50357

Gómez, C., Silva, M., González, Y., & Parga, N. (2018). El Perfil de los Empresarios y la Creación de Empresas en el Municipio de Villa Hidalgo, Jal. Conciencia Tecnológica, (55). https://bit.ly/3Fhh4cs

Guachimbosa, V., Lavín, J., & Santiago, N. (2019). Universidad para el emprendimiento. Perfil formativo profesional y vocación de crear empresas. Universidad Técnica de Ambato, Ecuador. Revista Venezolana De Gerencia, 24(85), 31-47. https://doi.org/10.37960/revista.v24i85.23827

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Sexta edición. Editorial Mc Graw Hill.

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Editorial Mc Graw Hill Education.

Hoyte, C. (2019). Emprendimiento artesanal: ¿una cuestión de estructura de la personalidad? International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 25(4), 615-632. https://doi.org/10.1108/IJEBR-02-2018-0099

Jiménez, R., Zeta, A., Farfán, R., More, J., & Atoche, C. (2021). Emprendimientos y emprendedores en un contexto peruano. Revista Científica, Cultura, Comunicación y Desarrollo, 6(2), 33-40. https://bit.ly/3K7rGOH

Karabulut, E., & Dogan, P. (2018). Investigación de Tendencias de Emprendimiento y Niveles de Competencia General de Estudiantes Universitarios de la Facultad de Ciencias del Deporte. Revista de Estudios de Educación y Formación, 6(4), 212-220. http://dx.doi.org/10.11114/jets.v6i4.3128

Krauss, C., Bonomo, A., & Volfovicz, R. (2018). Modelo predictivo de la intención emprendedora universitaria en Latinoamérica. Journal of technology management & innovation, 13(4), 84-93. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-27242018000400084

Krauss, C., Bonomo, A., & Volfovicz, R. (2020). Empoderar el emprendimiento femenino universitario. Journal of technology management & innovation, 15(2), 71-80. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-27242020000200071

López, V., Sánchez, Y., Moreno, L., & Pérez, D. (2021). Determinantes de la intención emprendedora en estudiantes universitarios mexicanos. Revista De Ciencias Sociales, 27, 127-146. https://bit.ly/3FvHqrt

Mayer, E., Blanco, F., Alonso, M., & Charles, J. (2020). Emprendimiento y crecimiento económico: El sistema mexicano de incubadoras de negocios. Revista De Ciencias Sociales, 26(1), 107-127. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i1.31314

Mendoza, J. (2018). Emprendimiento de negocios propios en el Perú: el rol de los factores sociodemográficos personales a nivel de departamentos. Estudios Gerenciales, 34(146), 19-33. https://doi.org/10.18046/j.estger.2018.146.2810

Nowi?ski, W., & Haddoud, M. (2019). The role of inspiring role models in enhancing entrepreneurial intention. Journal of Business Research, 96, 183-193. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.11.005

Omidi, M., Zamani, M., & Mirdamadi, M. (2016). Designing a model for entrepreneurial intentions of agricultural students. Journal of Education for Business, 91(6), 338-346. https://doi.org/10.1080/08832323.2016.1218318

Orlandini-González, I. (2021). Relación entre el perfil directivo femenino, la orientación al mercado y el rendimiento de la organización. Validación de un instrumento de medición. Retos Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 11(22), pp. 333-346. https://doi.org/10.17163/ret.n22.2021.09

Quezada, M., Vega-Valero, C., & Nava-Quiroz, C. (2021). Evaluación de las competencias genéricas del comportamiento emprendedor. Retos Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 11(22), pp. 301-314. https://doi.org/10.17163/ret.n22.2021.07

Ramos, E., Otero, C., Heredia, F., & Sotomayor, G. (2021). Formación por competencias del profesional en administración: Desde un enfoque contingencial. Revista De Ciencias Sociales, 27(2), 451-466. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i2.35933

Rodríguez, M., & Urbiola, A. (2019). Capital Social y Emprendimiento: reflexiones teóricas. Revista Venezolana De Gerencia, 24(85), 13-29. https://doi.org/10.37960/revista.v24i85.23784

Romero, J., Gutiérrez, J., Hernández, L., & Portillo, R. (2021). Factores contextuales que influyen en la intención emprendedora de estudiantes universitarios venezolanos y colombianos. Revista De Ciencias Sociales, 27(4), 113-130. https://bit.ly/3qvWQYw

Romero, J., Romero, R., Barboza, L., & Faría, J. (2021). Gestión de servicio basada en programación neurolingüística en tiempos de pandemia. Revista Venezolana De Gerencia, 26(94), 585-602. https://doi.org/10.52080/rvgluzv26n94.8

Rubio-Rodríguez, G., Rodríguez, M., Flórez, M., & Molina, A. (2020). Perfil emprendedor en estudiantes: divergencias entre dos universidades colombianas. Revista Venezolana De Gerencia, 24(2), 456-473. https://doi.org/10.37960/revista.v24i2.31503

Salazar, C., Olguín, C., & Muñoz, Y. (2019). Competencias genéricas en la educación superior: una experiencia en la Universidad del Bío-Bío, Chile. Revista Venezolana De Gerencia, 24(87), 807-825. https://doi.org/10.37960/revista.v24i87.24638

Serida, J., Alzamora, J., Guerrero, C., Borda, A., & Morales, O. (2020). Global Entrepreneurship Monitor: Perú 2018-2019. ESAN Publicaciones. https://bit.ly/3riJjCv

Serrano, J., García-Minguillán, M., & Jareño, J. (2013). Jóvenes, talento y perfil emprendedor. Editorial. Instituto de la Juventud. https://bit.ly/3A7aNzj

Shirokova, G., Osiyevskyy, O., & Bogatyreva, K. (2016). Explorando el vínculo intención-comportamiento en el espíritu empresarial de los estudiantes: Efectos moderadores de las características individuales y ambientales. European Management Journal, 34(4), 386-399. https://doi.org/10.1016/j.emj.2015.12.007

Soria-Barreto, K., Zúñiga-Jara, S., & Ruiz-Campo, S. (2016). Educación e Intención Emprendedora en Estudiantes Universitarios: Un Estudio de Caso. Formación universitaria, 9(1), 25-34. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000100004

Tarapuez-Chamorro, E., Aristizábal-Tamayo, J., & Uribe-Uran, A. (2021). Intención empresarial y dimensiones culturales en estudiantes de Maestría en Administración en Colombia. Tendencias, 22(1), 120-144. https://doi.org/10.22267/rtend.202102.157