Editorial
Main Article Content
Abstract
La construcción de una ciudadanía democrática y crítica depende, entre otros factores, de lacompetencia de las y los profesionales de la educación. En la actualidad, es cada vez más importante eldesarrollo de intervenciones educativas informadas por la evidencia científica, porque se necesita darrespuestas lo más ajustadas y adaptadas posibles a la complejidad de los desafíos sociales, y hacerlocon impacto real y evidenciable desde una perspectiva de equidad educativa.Entre las competencias que integran el perfil formativo y profesional dentro del campo de laeducación, la investigadora es sin duda una de las que mayor peso puede asumir en este enfoque deintervención. Se trata de una competencia que permite la activación de capacidades y habilidades vinculadascon la observación sistemática, la indagación planificada, los análisis complejos y la reflexióncrítica de la realidad educativa.
Article Details
Section
Editorial

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authorship: The list of authors signing must include only those people who have contributed intellectually to the development of the work. Collaboration in the collection of data is not, by itself, a sufficient criterion of authorship. "Alteridad" declines any responsibility for possible conflicts arising from the authorship of the works that are published.Copyright: The Salesian Polytechnic University preserves the copyrights of the published articles, and favors and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ecuador license. They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and work URL) are cited; (Ii) are not used for commercial purposes; Iii) mention the existence and specifications of this license.