School conflict versus academic performance: an issue to be studied
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authorship: The list of authors signing must include only those people who have contributed intellectually to the development of the work. Collaboration in the collection of data is not, by itself, a sufficient criterion of authorship. "Alteridad" declines any responsibility for possible conflicts arising from the authorship of the works that are published.Copyright: The Salesian Polytechnic University preserves the copyrights of the published articles, and favors and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ecuador license. They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and work URL) are cited; (Ii) are not used for commercial purposes; Iii) mention the existence and specifications of this license.
References
Álvarez, D., Núñez, C. y Dobarro, A. (2013). Cuestionarios para evaluar la violencia escolar en Educación Primaria y en Educación Secundaria: CUVE3-EP y CUVE3-ESO. Apuntes de Psicología, 31(2), 191-202. https://bit.ly/410MNJO
Araneda, D. y Zuñiga, P. (2021). Cultura de la convivencia escolar. Lenguas Radicales, 1(1), 43-54. https://bit.ly/48dxKQV
Arenas, D. (2018). La convivencia pacífica: El reto de la psicología educativa para la transformación social. AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, 6(2), 50-54. https://doi.org/10.15649/2346030X.480
Barreto, F. y Álvarez, J. (2017). Clima escolar y rendimiento académico en estudiantes de preparatoria. Revista Daena, 12(2), 31- 44. https://bit.ly/419BKhj
Barrios, M. y Frías, M. (2016). Factores que Influyen en el Desarrollo y Rendimiento Escolar de los Jóvenes de Bachillerato. Revista Colombiana de Psicología, 25(1), 63-82. https://doi.org/10.15446/rcp.v25n1.46921
Blanch, J. M., Sahagún, M. y Cervantes, G. (2010). Estructura factorial del cuestionario de condiciones de trabajo. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 26(3), 175-189. https://doi.org/10.5093/tr2010v26n3a2
Bonifaz, I., Trujillo, H., Ballesteros, C., Sánchez, O. y Santillán, M. (2017). Estilos de vida y su relación con las calificaciones escolares: estudio en Ecuador. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 36(4), 1-14. https://bit.ly/3ARZdct
Cárdenas, E. y Coronado, M. (2017). Factores intra y extra escolares asociados al rezago educativo en comunidades vulnerables. Alteridad. Revista de Educación, 12(1), 79-91. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17163/alt.v12n1.2017.07
Carmona, M., Castillón, L. y Gutiérrez, R. (2020). Conflictos escolares como factor de riesgo en el rendimiento académico y deserción escolar. Revista RedCA, 3(7), 82-100. https://doi.org/10.36677/redca.v3i7.14703.
Castro, A. (2009). Gestión de la convivencia y profesores contra corriente. Educar, 43, 137-159. https://bit.ly/3VGqd8f
Ceballos, E., Correa, M., Correa, A., Rodríguez, J., Rodríguez, B. y Vega, A. (2012). La voz del alumnado en el conflicto escolar. Revista de Educación, 359(2), 554-579. https://bit.ly/41beZtw
Cid, P., Díaz, A., Pérez, V., Torruella, M. y Valderrama, M. (2008). Agresión y violencia en la escuela como factor de riesgo del aprendizaje escolar. Ciencia y Enfermería, 14(2), 21-30. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95532008000200004
Cortés, A. (2018). Violencia en niños, niñas y adolescentes. Revista Cubana de Medicina General Integral, 34(4), 137-148. https://bit.ly/3AT6qJ8
Erazo, O. (2012). El rendimiento académico, un fenómeno de múltiples relaciones y complejidades. Revista Vanguardia Psicológica, 2(2), 144-173. https://bit.ly/3nx0d2w
Estrada, A. (2018). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico. Revista Boletín Redipe, 7(7), 218-228. https://bit.ly/3I3w567
Fierro, C. y Carbajal, P. (2019). Convivencia Escolar: Una revisión del concepto. Psicoperspectivas, 18(1), 9-27. https://bit.ly/3HHZEJY
Franco, F., Osorio, A. y Cervantes, X. (2019). Relación entre el bienestar psicológico, rendimiento académico y acoso en los estudiantes universitarios. Revista Universidad y Sociedad, 11(5), 301-308. https://bit.ly/416UEWb
Franco, M., Carrión, J., Luque de la Rosa, A. y Gutiérrez, R. (2016). Conflictividad escolar en centros de educación secundaria del cantón Guayaquil (Ecuador). La convivencia escolar: un acercamiento multidisciplinar. ASUNIVEP. https://bit.ly/41ckYOB
García, R., Cáceres, M. y Bautista, M. (2019). Convivencia y bienestar: categorías necesarias para la educación positiva. Revista Universidad y Sociedad, 11(4), 177-183. https://bit.ly/411ivGZ
Hernández, O. (2021). Aproximación a los distintos tipos de muestreo no probabilístico que existen. Revista Cubana de Medicina General Integral, 37(3), 1-2. https://bit.ly/3LVTmZJ
Instituto Nacional de Evaluación Educativa de Ecuador INEVAL. (2016). Prueba SER ESTUDIANTE. https://bit.ly/3Vvo0MZ
Instituto Nacional de Evaluación Educativa de Ecuador INEVAL. (2018). Resultados de PISA para el Desarrollo. Quito, Ecuador. https://bit.ly/3Vw6SXm
Jordán, J., Jiménez, Á., y López, M. (2021). Violencia y mediación escolar en adolescentes ecuatorianos. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 8(3), 1-20. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i3.2656
Leyton, I. (2020). Convivencia escolar en Latinoamérica: una revisión de literatura latinoamericana (2007-2017). Revista Colombiana de Educación, 1(80), 227-260. https://doi.org/10.17227/rce.num80-8219
Márquez, M. y Gaeta, M. (2017). Desarrollo de competencias emocionales en pre-adolescentes: el papel de padres y docentes. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(2), 221-235. https://doi.org/10.6018/reifop/20.2.232941
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2019). Más allá de los números: Poner fin a la violencia y el acaso en el ambiente escolar. UNESCO. https://bit.ly/3VBIqE8
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2020). El trabajo de la UNESCO en el ámbito de la educación. UNESCO. https://www.unesco.org/es/education/action
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2023). Reconocer y superar la desigualdad en la educación. UNESCO.
Organización para Cooperación y el Desarrollo Económicos [OCDE]. (2016). Estudiantes de bajo rendimiento: por qué se atrasan y cómo ayudarlos a tener éxito. OCDE. https://bit.ly/44t1oka
Pacheco, B. (2018). Violencia escolar: la perspectiva de estudiantes y docentes. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 112-121. https://bit.ly/3VOquWZ
Pulido, F. y Herrera, F. (2017). La influencia de las emociones sobre el rendimiento académico. Ciencias Psicológicas, 11(1), 29-39. https://doi.org/10.22235/cp.v11i2.1344
Rodríguez, A. y Pérez, A. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. Revista Escuela de Administración de Negocios, 82, 175-195. https://doi.org/10.21158/01208160.n82.2017.1647
Rodríguez, R., Seoane, A. y Pedreira J. L. (2006). Niños contra niños: el bulling como trastorno emergente. Anales de Pediatría, 64(2), 162-166. https://doi.org/10.1157/13084177
Román, M. y Murillo, F. (2011). América Latina: violencia entre estudiantes y desempeño escolar. Revista CEPAL, 104, 37-54. https://bit.ly/3HHKJzH
Serrano, A. y Sanz, R. (2019). Reflexiones y propuestas prácticas para desarrollar la capacidad de resiliencia frente a los conflictos en la escuela. Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla, 49(1), 177-190. https://bit.ly/3nwJ4pD
Shapiro, K. (2011). Bajo rendimiento escolar: una perspectiva desde el desarrollo del sistema nervioso. Revista Médica Clínica Las Condes, 22(2), 218-225. https://doi.org/10.1016/S0716-8640(11)70416-3
Soriano, A. (2009). Violencia y conflicto. La escuela como espacio de paz. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 13(1), 321-334. https://bit.ly/3HFJzEB
UNICEF. (2017). Violencia entre pares en el sistema educativo: Una mirada en profundidad al acoso escolar en el Ecuador. https://bit.ly/3nwiFIB
Vargas, J., Muratalla, G. y Jiménez, M. (2018). Sistemas de producción competitivos mediante la implementación de la herramienta lean manufacturing. Ciencias Administrativas, (11), 81-95. https://doi.org/10.24215/23143738e020
Ventura, L. (2017). ¿Población o muestra?: Una diferencia necesaria. Revista cubana de salud pública, 43(4), 648-649. https://bit.ly/3NIIDmP