ICT addiction. Teaching perspective from three university centers
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authorship: The list of authors signing must include only those people who have contributed intellectually to the development of the work. Collaboration in the collection of data is not, by itself, a sufficient criterion of authorship. "Alteridad" declines any responsibility for possible conflicts arising from the authorship of the works that are published.Copyright: The Salesian Polytechnic University preserves the copyrights of the published articles, and favors and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ecuador license. They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and work URL) are cited; (Ii) are not used for commercial purposes; Iii) mention the existence and specifications of this license.
References
Álvarez Flores, E. (2021). Uso crítico y seguro de tecnologías digitales de profesores Universitarios. Formación Universitaria, 14(1), 33-44. https://bit.ly/3RmpXr4
Álvarez Portela, D. R. y Fernández Castillo, E. (2019). Propiedades psicométricas de la versión adaptada del internet addiction test. Salud & Sociedad, 10(2), 174-185. https://doi.org/10.22199/issn.0718-7475-2019-02-007
Asociación de Internet Mx. (2022). 18° Estudio sobre los Hábitos de Personas Usuarias de Internet en México 2022. https://bit.ly/3rbdY5g
Avalos, L. (2017). Historia de la ciencia y su tecnología. Publicaciones Escolares Edición MAGISTERIO, San José Costa Rica.
Cabero Almenara, J., Martínez,S., Valencia-Ortiz, R., Leiva, J., Orellana, M. L. y Harvey-López, I. (2019). La adicción de los estudiantes a las redes sociales on-line: un estudio en el contexto latinoamericano. Revista Complutense de Educación, 24(4), 1-12. https://doi.org/10.5209/rced.61722
Castells, M. (2001). La galaxia Internet. Areté.
De Lima, M. R. y Moreira de Andrade, I. (2019). Significaciones docentes sobre la integración de tecnologías digitales en prácticas pedagógicas. Alteridad, 14(1), 12-25. https://doi.org/10.17163.alt.v14n1.2019.01
Echeburúa, E. y De Corral, P. (2010). Adicción a las nuevas tecnologías y a las redes sociales en jóvenes: un nuevo reto. Revista Adicciones, 22(2), 91-95. Sociedad Científica Española de Estudios sobre el Alcohol, el Alcoholismo y las otras Toxicomanías. Palma de Mallorca, España.
García, B. C., López de Ayala-López, M. C. y Martínez Pastor, E. (2019). Usos comunicativos de las nuevas tecnologías entre los menores. Percepción de sus profesores sobre oportunidades y riesgos digitales. Mediaciones Sociales (18), 43-57. https://bit.ly/3ref7ZL
González Amarilla, S. B., y Pérez Vargas, S. F. (2019). Tecnoestrés docente: el lado opuesto de la utilización de las nuevas tecnologías por los docentes del nivel medio. Revista Científica Estudios e Investigaciones, 8(1), 21-35. https://doi.org/10.26885/rcei.8.1.21
Hernández, R. M., Orrego, R. y Quiñones, S. (2018). Nuevas formas de aprender: La formación docente en el uso de las TIC. Propósitos y Representaciones, 6(2), 671-701. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.248
López Barbosa, R. R., Guízar, A. D. y Santa Ana Escobar, M. B. (2019). Aceptación, estrés y adicción por el uso de las Tecnologías de Información y Comunicaciones en la educación profesional. En J. C. Neri Guzmán, R. López y B. O. Ríos Velázquez (2019), El uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación en el desempeño de jóvenes universitarios (25-56). https://bit.ly/3dSmIdp
Magaña, C. (14 de mayo de 2021). Las y los maestros: INEGI presenta datos sobre la docencia. México Social. https://bit.ly/3CdEst8
Maldonado, M. E (2018). El aula, espacio propicio para el fortalecimiento de competencias ciudadanas y tecnológicas. Sophia, 14(1), 39-50. https://doi.org/10.18634/sophiaj.14v.1i.822
Moreno López, N., González Robles, A., Torres Gómez, A., y Araya Hernández, J. (2017). Alfabetización digital a padres de familia en el uso de las redes sociales. Alteridad, 12(1), 8-19. https://bit.ly/3HHZYJu
Otzen, T. y Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. https://bit.ly/2Iub2Za
Preciado, J. V. (2010). Introducción a la informática educativa. Colecciones Escolares UNED, San José Costa Rica.
Prieto Quezada. M. T. y Romero Sánchez, A. L. (2020). Violencia online en jóvenes de un bachillerato de México. Revista. Espacios, 42(03). https://bit.ly/3Wtv4sN
Rojas Díaz, J. S. y Yepes Londoño, J. J. (2022). Panorama de riesgos por el uso de la tecnología en América Latina. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 14(26), 1-40. https://doi.org/10.22430/21457778.2020
Sánchez-Carbonell, X., Beranuy, M., Castellana, M., Chamarro, A. y Oberst, U. (2008). La adicción a Internet y al móvil: ¿moda o trastorno? Revista Adicciones, 20, 149-160. https://cutt.ly/90PGjjQ
Valencia-Ortiz, R., Cabero-Almenara, J. y Garay Ruiz, U. (2021). Adicción a las redes sociales en estudiantes mexicanos: percepciones de discentes y docentes. Tecnología, Ciencia y Educación, 19, 103-122. https://doi.org/10.51302/tce.2021.616
Waliño Guerrero, M. J., Pardo Baldoví, M. I. y San Martín Alonso, A. (2019). Formación del profesorado para la ciudadanía digital. XXVI edición de las Jornadas Universitarias de Tecnología Educativa. https://bit.ly/3BOgseN
Young, K. (1996). Psychology of computer use: addictive use of the Internet: a case that breaks the stereotype. Psychological Reports, 79, 889-902. http://dx.doi.org/10.2466/pr0.1996.79.3.899
Young, K. (1999). Internet Addiction: Symptoms, Evaluation, And Treatment. L. Van de Creek y T. L. Jackson (eds.), Innovations in Clinical Practice, 17. https://bit.ly/3unIsm5