The social and cultural context on literacy in High School

Main Article Content

Consuelo Avendaño-Guevara
Karime Elizabeth Balderas-Gutiérrez

Abstract

Reading and writing enable communication and interaction between people and the world. In the case of high school students, this activity is reflected in school performance and is essential for acquiring knowledge. When students have not developed this skill correctly, it becomes a problem that affects all their relational dimensions. For this reason, it was proposed to identify the main difficulties faced by students in relation to literacy codes in high school, as well as the context of production of the writings. The methodology was based on the exploratory qualitative approach, using the content analysis method. The information was obtained from one hundred documents written by twenty first-year high school students from a private institution in the State of Puebla. The analysis and categorization of the writings was carried out with ATLAS.ti software, 9.0.7 version. The results shown in this paper are based on the analysis of three types of texts produced by the students: travelogue, essay, and anecdote paper. It is concluded that such literacy practices give proof of the abilities that define the communicative competences assimilated during school life, how they function and how students relate to society. This makes it possible to think about designing new teaching-learning strategies for literacy. The analysis and categorization of the writings was carried out with ATLAS.ti software, 9.0.7 version. The results shown in this paper are based on the analysis of three types of texts produced by the students: travelogue, essay, and anecdote paper. It is concluded that such literacy practices give proof of the abilities that define the communicative competences assimilated during school life, how they function and how students relate to society. This makes it possible to think about designing new teaching-learning strategies for literacy.

Article Details

Section
Central Theme
Author Biography

Karime Elizabeth Balderas-Gutiérrez, Universidad Autónoma de Puebla

Dra. En educación por la Universidad Autónoma de Puebla. Líneas de investigación, estudios de las profesiones, identidad profesional, investigación cualitativa. Perteneciente al Sistema nacional de Investigadores del CONACyT Nivel 1. 

References

Jorge-Soneira, A. (2006). La teoría fundamentada en los datos. En I. Vasilachis (coord.), Estrategias de la investigación cualitativa (pp. 153-173). Gedisa.

Aguilar Peña, P., Albarrán Vergara, P., Errázuriz Cruz, M. y Lagos Paredes, C. (2016). Teorías implicas sobre los procesos de escritura: Relación de las concepciones de estudiantes de Pedagogía Básica con la calidad de sus textos. [Implicit Theories about Writing Processes: The relation between the conceptions of Elementary Childhood Education Students and the quality of their Texts]. Estudios Pedagógicos, 42(3), 7-26. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000400001

Alarcón Pérez, L., Fernández Pérez, J. y Figueroa Lozada, M. (2009). La problemática de la lectura en el bachillerato. [The problematic of the Reading in upper secunday education]. Graffilya, 6(10), 193-2002. https://bit.ly/3CLXfw3

Alfaro Muñoz, L. y Tejeda Acuña, J. (2010). Estrategias de enseñanza para la lectoescritura en el Colegio Francoise Dolto, en segundo año de primaria [Tesis de licenciatura, Universidad Pedagógica Nacional Ajusco]. Archivo digital de la Universidad Pedagógica Nacional. https://bit.ly/3pzZCuX

Alpuche Hernández, A. y Vega Pérez, L. (2014). Predicción del comportamiento lector a partir de la autoeficacia. [Prediction of Reader Behavior Based on Self-eff ectiveness]. Revista Mexicana de Investigación Educativa RMIE, 19(60), 241-266. https://bit.ly/3pgJi1N

Anguera, M. (2008). Evaluación de programas desde la metodología Cualitativa. [Program evaluation from Qualitative Methodology]. Revista Acción Psicológica, 5(2),87-101. https://doi.org/10.5944/ap.5.2.460

Aparicio, S., Luna, V. y Olguín, C. Taller de lectura y redacción I. Gafra.

Bardin, L. (1996). Análisis de contenido. Akal.

Brand, J. (2017). El docente lector como formador de ciudadanos. Alteridad, 12(2), 165-174. https://doi.org/10.17163/alt.v12n2.2017.03

Sergio-Benítez, G. (2015). Desafíos de la Educación Media Superior. En R. Ramírez (coord.), Desafíos de la Educación Media Superior (pp.15-61). Senado de la República. https://bit.ly/3fOTAEp

Caride-Gómez, J. A. (2016). Del leer educando al educar leyendo como educación social. En S. Yubero, J. A. Caride y E. Larrañaga (coords.), Educación social y alfabetización Lectora (pp. 9-24). Síntesis.

Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. [Academic literacy as proposed ten years ago]. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(57), 355-381. https://bit.ly/3sVPr60

Cassany, D. (1999). Construir la escritura. Paidós.

Castro, M. C. y Sánchez M. (2018). La construcción de opinión: posicionamiento y voz en textos académicos. En L. Natale y D. Stagnaro (coords.), La lectura y la escritura en las disciplinas. Lineamientos para su enseñanza (pp. 137-166). Universidad Nacional de General Sarmiento. https://bit.ly/3SVTbi8

Chomsky, N. (1980). Estructuras sintácticas. Siglo XXI.

Díaz-Barriga, A. (2014). Competencias. Tensión entre programa político y proyecto educativo. [Competence. Tension between the political program and education projec]. Propuesta Educativa, (42), 9-27. https://bit.ly/3IZc8LS

Díaz-Barriga, F. y Aguilar, J. (1988). Estrategias de aprendizaje para la comprensión de textos académicos en prosa. [Learning strategies for understand academic texts]. Perfiles educativos, (41), 28-47. https://bit.ly/3VhtV7x

Ferreiro, E. (2006). La escritura antes de la letra. [The writing before the letter]. Revista de Investigación Educativa, 3, 2-52. https://bit.ly/3hg7mxi

Ferreiro, E. y Teberosky, A. (2013). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. Siglo XXI Editores.

Flick, U. (2015). El diseño de la investigación cualitativa. Ediciones Morata.

Foucault, M. (2017). La arqueología del saber. Siglo XXI Editores.

Foucault, M. (2019). Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas. Siglo XXI Editores.

Halliday, M. (2017). El lenguaje como semiótica social. La interpretación social del lenguaje y del significado. Fondo de Cultura Económica.

Hernández-Zamora, G. (2016). Literacidad Académica. Universidad Autónoma Metropolitana.

Jakobson, R. (1983). Lingüística y poética. Cátedra.

Kippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Paidós

Marín, M. (2006). Alfabetización académica temprana. [Premature academic literacy] Lectura y vida: Revista latinoamericana de lectura, 27(4), 30-39. https://bit.ly/34tF7Zq

Márquez, A. (2017). Sobre lectura, hábito lector y sistema educativo. [Abaut reading, reading habit and education system]. Perfiles educativos, 39(155), 3-18. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.155.58100

Montealegre, R. y Forero, L. A. (2006). Desarrollo de la lectoescritura: adquisición y dominio. [Development of reading/writing skills:acquisition and dominion]. Acta Colombiana de Psicología, 9(1), 25-40. https://bit.ly/3vaTvAJ

Montoya, S. (2017, 29 de septiembre). La mayoría de latinoamericanos culminan la secundaria sin saber leer bien. Semana. https://bit.ly/3vfem5P

Padilla-Berdugo, R. A., Amador-López, J. A. y Olivo-Franco, J. L. (2022). Fijaciones visuales y caracteres: incidencias en la comprensión de textos expositivos. Alteridad, (17)1, 126-137. https://doi.org/10.17163/alt. v17n1.2022.10

Parra, M. (1991). La lingüística textual y su aplicación a la enseñanza del español en el nivel universitario. Planteamientos teóricos. [Textual linguistic and implementation for the education of spanish at the university.Theory proposal]. Forma y función, (5), 47-64. https://bit.ly/3J2DuRi

Rivero, A. (2010). El aprendizaje del español en el nivel medio-superior. Diagnóstico y propuestas. [The learning spanish in upper secunday education. Diagnostic and appriach]. Revista de la Educación Superior, 39(4), 35-51. https://bit.ly/3epiLx8

Rodríguez, L. I. (2005). Ética argumentativa en Aristóteles. [The argumentative ethics in Aristotle]. Revista digital universitaria, 6(3), 2-15. https://bit.ly/3MlMPpO

Romero, E. y Lozano, A. I. (2010). Adquisición de las habilidades lingüísticas y cognitivas, relevancia para el aprendizaje del lenguaje escrito. [Acquisition of linguistic and cognitive skills, relevance for the written language leraning]. Umbral Científico, (16), 8-12. https://bit.ly/3vRbPix

Villalón, R. y Mateos, M. (2009). Concepciones del alumnado de secundaria y universidad sobre la escritura académica. [Secondary and university students' conceptions about academic writing]. Infancia y aprendizaje, 32(2), 219-232. https://doi.org/10.1174/021037009788001761