The education of the artisan teacher. Crafts and fabrications to hold the school
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authorship: The list of authors signing must include only those people who have contributed intellectually to the development of the work. Collaboration in the collection of data is not, by itself, a sufficient criterion of authorship. "Alteridad" declines any responsibility for possible conflicts arising from the authorship of the works that are published.Copyright: The Salesian Polytechnic University preserves the copyrights of the published articles, and favors and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ecuador license. They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and work URL) are cited; (Ii) are not used for commercial purposes; Iii) mention the existence and specifications of this license.
References
Acuña, M. (2022). Hacer docencia en tiempos de crisis. Un estudio en la cotidianidad de escuelas secundarias en el Gran Resistencia y en una pequeña localidad de la provincia de Chaco. Riuma.
Acuña, M., Grinberg, S. M. y Rivas-Flores, J. I. (2023). Hacer es reinventar: el suelo escolar en contextos de pobreza urbana. Revista Colombiana de Educación, (88), 74-95. https://doi.org/10.17227/rce.num88-13442
Acuña, M. y Grinberg, S. (2023). Fazer a escola artesanalmente. Configurações pedagógicas em duas escolas do Chaco, Argentina. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, (24), 1-18. https://bit.ly/3uzHcj6
Acuña, M., Ojeda, M. y Grinberg, S. (2021). Escolarizaciones intermitentes y la construcción del lugar escuela. Magis Revista Internacional de Investigación en Educación, 14, 1-24. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m14.eicl
Acuña, M. y Grinberg, S. (2018). La escuela multifacética: Hacer docencia en alianza con la comunidad. Un estudio en una escuela del interior de la Provincia del Chaco. Revista del Instituto de Investigaciones en Educación, 9(12), 64. https://doi.org/10.30972/riie.9124241
Arendt, H. (2016). La condición humana. Paidós.
Armella, J., Bonilla Muñiz, M., Etcheto, F. y Schwamberger, C. (2022). La escuela como testigo y la posibilidad del testimonio. Desigualdad y pobreza urbana en la Región Metropolitana de Buenos Aires. Revista de Educación, 0(28.1), 107-123. https://bit.ly/3N1wuIu
Arroba, J. (2000). ¿Cómo y cuándo se hace un sondeo flash? Revista latinoamericana de comunicación Chasqui, (70), 1-3. https://bit.ly/3GkjdqY
Ball, S. y Collet, J. (2022) Beyond School. The challenge of co-producing and commoning a different episteme for education. Journal of Education Policy https://doi.org/10.1080/02680939.2022.2157890
Barnet-López, S. (2017). Construcción del registro de observación para el análisis del movimiento fundamentado en la teoría de laban. Revista de ciencias del ejercicio y la salud, 15(2), 1-21. http://dx.doi.org/10.15517/pensarmov.v15i2.27334
Benítez, M. A. (2018). Territorios de reivindicación: asentamientos informales en Resistencia, Argentina. Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Oculum Ensaios, 15(3), 34-46. https://bit.ly/3N0DOnP
Berlant, L. (2020). El optimismo cruel. Caja negra.
Besana, P., Gutiérrez, R. y Grinberg, S. (2014). Pobreza urbana, comunidad local y Estado socio en Argentina: la provisión de servicios públicos en un asentamiento de la Región Metropolitana de Buenos Aires. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 60(225), 79-102. https://bit.ly/47PvAaa
Calderón Solís, P. M. y Loja Tacuri, H. J. (2018). Un cambio imprescindible: el rol del docente en el siglo XXI. ILLARI, (6), 35-40. https://bit.ly/47xV8st
Castilla, M., Weiss, M. L. y Engelman, J. M. (2019). Transformaciones socioeconómicas, migración y organización etnopolítica rural-urbana entre la Región Chaqueña y la Región Metropolitana de Buenos Aires. Cuadernos de Antropología Social, (49), 91-107. https://doi.org/10.34096/cas.i49.52722
Dafunchio, S. y Grinberg, S. (2013). Biopolítica y experiencia de la escolaridad en contextos de extrema pobreza urbana y degradación ambiental. Magistro, 7(14), 245-269. https://bit.ly/47MkClA
De Certeau, M. (2010). La invención de lo cotidiano 1. Artes de hacer. Editorial Universidad Iberoamericana.
Deleuze, G. y Parnet, C. (1997). Diálogos. Editorial Pre-textos.
Delgado, P. M., Amud, C. D. y Salas, J. S. (2020). Sentidos y finalidades de la experiencia escolar de estudiantes de escuelas secundarias de Resistencia y Corrientes. Revista Del IICE, (47), 219-235. https://doi.org/10.34096/iice.n47.9648
Duschatzky, S. (2023). Pedagogía de la interrupción. Paidós.
Fallang, B., Øien, I., Østensjø, S. and Gulbrandsen, L.M., 2017. Micro-processes in social and learning activities at school generate exclusions for children with disabilities. Scandinavian Journal of Disability Research, 19(3), 269-280. https://doi.org/10.1080/15017419.2016.1276472
Ferreira-Koehler, S. M., Pereira-Antonio dos Santos, G. J. y de Souza-Correa, C. F. (2021). Adolescentes en la escuela: grupos de reflexión para pensar en la práctica de la ciudadanía. Alteridad, 16(2), 249-260. https://doi.org/10.17163/alt.v16n2.2021.07
Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Aldine Transaction.
Grinberg, S. (2015). Dispositivos pedagógicos, gubernamentalidad y pobreza urbana en tiempos gerenciales. Un estudio en la cotidianeidad de las escuelas. Propuesta educativa, 43(24), 123-130. https://bit.ly/414GmXN
Grinberg, S. (2016). Elogio de la transmisión. La escolaridad más allá de las sociedades de aprendizaje. Polifonías Revista de Educación, 5(8), 71-94. https://bit.ly/46BtGc5
Grinberg, S. (2019). Self-made school and the everyday makingin Buenos Aires slums. British Journal of Sociology of Education, 40(4), 560-577. https://doi.org/10.1080/01425692.2019.1565991
Guber, R. (2005). El salvaje metropolitano. Paidós.
Kaplan, C. (2022). La afectividad en la escuela. Paidós.
Langer, E. y Machado, M. (2013). Estudiantes, resistencia y futuro en contextos de pobreza urbana. Polifonías Revista de Educación, 2(2), 69-96. https://bit.ly/3N15JnA
Manzano, F. A. y Velázquez, G. (2015). La evolución de las ciudades intermedias en la Argentina. Revista Geo UERJ, (27), 258-282. https://bit.ly/3N4hJVs
Mantiñán, M. (2020) Violencia hacia la vida. Gubernamentalidad y pobreza urbana. Cuaderno Urbano. Espacio, Cultura, Sociedad, (28), 59-77. http://dx.doi.org/10.30972/crn.28284324
McLeod, J. (2019). Reframing responsibility in an era of responsibilisation: Education, feminist ethics. Responsibility and Responsibilisation in Education, (8), 43-56. https://doi.org/10.1080/01596306.2015.1104851
Molano Caro, G. (2012). Método afectivo-cognitivo para el aprendizaje “MACPA”. Alteridad Revista de Educación, 7(2), 134-146. https://doi.org/10.17163/alt.v7n2.2012.05
Muñoz Carril, P. C., Sarceda Gorgoso, C., Fuentes Abeledo, E. J. y Barreira Cerqueiras, E. (2023). La formación y la innovación educativa: ejes para la transformación social. Dykinson Editorial.
Morzilli, M. (2021). Escuela y trayectorias escolares y socio-productivas. Estudio de casos de jóvenes de familias migrantes bolivianas del periurbano hortícola platense. Revista Andes, Antropología e Historia, 32(1), 1-34. https://bit.ly/46GKmz6
Osorio, J. (2017). Habitar/des-habitar, resignificar y transformar las escuelas. Nueva Mirada.
Quecedo, R. y Castaño, C. (2002). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de psicodidáctica, (14), 5-39. https://bit.ly/3N1qTCb
Quintar, E. (2018). Crítica teórica, crítica histórica. Tensiones epistémicas e histórico-políticas. En A. Guelman, F. Cabaluz y M. Salazar (coords.), Educación popular y pedagogías críticas en América Latina y el Caribe: corrientes emancipatorias para la educación pública del Siglo XXI (pp.15-26). CLACSO.
Ramírez, L. y Pertile, V. (2017). Crecimiento poblacional, expansión urbana y cambio de usos de suelo en ciudades intermedias de la provincia del Chaco, Argentina. El caso de Juan José Castelli. Estudios Socioterritoriales Revista de Geografía, (21), 111-131. https://bit.ly/3SZuAvW
Schwamberger, C., & Grinberg, S.M. (2021). Cuerpos que importan en el patio de atrás: precariedad y hacer escuela especial en contextos de pobreza urbana. Cadernos Cedes, 41, 120-130.
Schweitzer, M., Petrocelli, S. y Scardino, M. (2018). Las localidades intermedias y los sistemas urbanos-regionales en Argentina. Seminario Internacional de Investigación en Urbanismo, (1), 1-16. https://doi.org/10.5821/siiu.9102
Segado Boj, F. (2009). Las puertas del campo: censura y coacción informativa durante la transición, reflejadas en el humor gráfico de la prensa diaria (1974- 1977). Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura, (39), 17-34. https://bit.ly/3GeYW65
Sennett, R. (2009). El artesano. Anagrama Colección argumentos.
Sili, M. E. (2019). La migración de la ciudad a las zonas rurales en Argentina. Una caracterización basada en estudios de caso. Revista Población y Sociedad, 26(1), 90-119. http://doi.org/10.19137/pys-2019-260105.
Southwell, M. (2020a). Hacer posible la escuela. Vínculos generacionales en la secundaria. UniPe Editorial Universitaria.
Southwell, M. (2020b). La reconfiguración de los vínculos entre jóvenes y adultos en la escuela media: Una agenda de investigación. Universidad Pedagógica Nacional.
Southwell, M. (2022). Hacer posible la escuela. Vínculos generacionales en la escuela. UNIPe Editorial.
Zabalza Beraza, M. A. (2022). Calidad docente y calidad de la docencia: comentarios al documento de las 24 medidas para la mejora de la profesión docente. Innovación Educativa, (32), https://doi.org/10.15304/ie.32.8716