Subjective distress and educational uncertainty during the Covid-19 pandemic

Main Article Content

Denisse Espinosa-Valenzuela
Carlos Rodríguez-Garcés
Geraldo Padilla-Fuentes

Abstract

The health crisis caused by Covid-19 has consequences that go beyond the strictly biomedical, having a differential impact on the labor market, economic and subjective well-being of the population, causing high vulnerability and prolonged uncertainty. The pandemic has produced events that escape the biomedical, impacting differentially on people’s economic and subjective well-being. By means of contingency tables and Classification Trees, we analyze the perception, uncertainty and feelings that young people between 14 and 24 years old have about the pandemic and its effects, reported in the Covid-19 Youth survey. Of special interest are those who fear losing the school year due to the health crisis. The results highlight that young people recognize the seriousness of Covid-19, although they perceive that adults exaggerate the crisis and that young people are not infected; in addition, they report high levels of uncertainty due to the death of a family member or friend, family economic problems, and fear of losing the school year. Educational uncertainty is predominant among younger youth and is linked to high levels of worry, anxiety and fear, together with the manifestation of compulsive drinking and insomnia. The conclusions highlight the impacts that the pandemic has had on the subjective wellbeing of the young population; socioemotional deterioration related to the fear of death of close ones, family economic problems, and losing the school year. This problem raises the need for a multidimensional and extended approach beyond the end of the pandemic.

Article Details

Section
MISCELLANEOUS SECTION

References

Alonso-Stuyck, P. y Aliaga, F. (2017). Demanda de autonomía en la relación entre los adolescentes y sus padres. Estudios sobre Educación, 33, 77-101. https://doi.org/10.15581/004.33.77-101

Alvites, C. (2019). Adolescencia, ciberbullying y depresión, riesgos en un mundo globalizado. Etic@net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 19(1), 210-234. https://bit.ly/3Cn69OJ

Alvites-Huamaní, C. (2020). Covid-19: Pandemia que impacta en los estados de Ánimo. CienciAmérica, 9(2). http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.327

Bartlett, J., Griffin, J. y Thomson, D. (2020). Resources for supporting children’s emotional well-being during the COVID-19 pandemic. Child Trends. https://bit.ly/3D75fYs

Bisso-Andrade, A. (2019). COVID-19: Un reto más allá de lo imaginable. Revista De La Sociedad Peruana De Medicina Interna, 33(3), 93-95. https://doi.org/10.36393/spmi.v33i3.543

Cáceres-Muñoz, J., Jiménez, A. y Martín-Sánchez, M. (2020). Cierre de Escuelas y Desigualdad Socioeducativa en Tiempos del Covid-19. Una Investigación Exploratoria en Clave Internacional. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 199-221. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.011

Chacón-Fuertes, F., Fernández-Hermida, J. y García Vera, M. (2020). La psicología ante la pandemia de la COVID-19 en España. La respuesta de la organización colegial. Clínica y Salud, 31(2), 119-123. https://bit.ly/3hLjk2q

Corona, F. y Peralta, E. (2011). Prevención de conductas de riesgo. Revista Médica Clínica Las Condes, 22(1), 68-75. https://bit.ly/3CnfYw2

Cortés, M. (2020). Coronavirus como amenaza a la salud pública. Revista médica de Chile, 148(1), 124-126. https://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872020000100124

Di Segni, S. (2019). Adultos en crisis. Jóvenes a la deriva. Noveduc.

Espada, J., Orgilés, M., Piqueras, J. y Morales, A. (2020). Buenas prácticas en la atención psicológica infantojuvenil ante la COVID-19. Clínica y Salud. Avance online. línica y Salud, 31(2), 109-113. https://dx.doi.org/10.5093/clysa2020a14

Gervilla, E. y Palmer, A. (2009). Predicción del consumo de cocaína en adolescentes mediante árboles de decisión. Revista de Investigación en Educación, 6, 7-13. https://bit.ly/3EOgUNa

Gilbert, J. (2012). Introducción a la sociología. LOM.

Gómez, C. (2020). Las niñas, los niños y los adolescentes (NNA) y el Covid-19. Mirada legislativa (196), 1-26. https://bit.ly/3sS47mr

González, M. (2019). Fake News: desinformación en la era de la sociedad de la información. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación (45), 29-52. http://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2019.i45.03

Gutiérrez, J. y Varona, J. (2020). Análisis de la posible evolución de la epidemia de coronavirus COVID-19 por medio de un modelo SEIR. Departamento de Matemáticas y Computación, Universidad de La Rioja. https://bit.ly/34s162U

Hincapié, E. (2020). Cuando termine la cuarentena, cuando termine la pandemia. En N. Molina (Ed.), Psicología en contextos de COVID-19, desafíos poscuarentena en Colombia (págs. 65-80). Ascofapsi.

Huarcaya, V. (2020). Consideraciones sobre la salud mental en la pandemia de COVID-19. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública [Internet], 37(2), 327-334. https://doi.org/10.17843/rpmesp.2020.372.5419

Leiva-Guerrero, M. V., Sanhueza-Mansilla, J. I., Soto-Calderón, M. P. y Muñoz-Lameles, M. E. (2022). Monitoreo de aprendizajes en escuelas públicas chilenas en contexto COVID-19. ALTERIDAD.Revista de Educación, 17(1), 89-102. https://doi.org/10.17163/alt.v17n1.2022.07

Mendiola, M. S., Hernández, A., Torres, R., Carrasco, M., Romo, A., Mario, A. y Cazales, V. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista digital universitaria, 21(3), 1-24. http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12

Pérez, M., Gómez, J. y Dieguez, R. (2020). Características clínico-epidemiológicas de la COVID-19. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 19(2), 1-15. https://bit.ly/3hNSGWv

Saravia-Bartra, M. M., Cazorla-Saravia, P. y Cedillo-Ramírez, L. (2020). Nivel de ansiedad de estudiantes de medicina de primer año de una universidad privada del Perú en tiempos de Covid-19. Revista de la Facultad de Medicina Humana , 20(4), 568-573. https://dx.doi.org/10.25176/rfmh.v20i4.3198

Salas, G., Santander, P., Precht, A., Scholten, H., y Moretti, R. L.-L. (2020). COVID-19: impacto psicosocial en la escuela en Chile. Desigualdades y desafíos para Latinoamérica. Avances en Psicología Latinoamericana,, 38(2), 1-17. https://bit.ly/3IZvUHd

Suárez-Relinque, C., Arroyo, G., Ferrer, B. y Ochoa, G. (2017). Baja percepción de riesgo en el consumo de alcohol en adolescentes españoles. Cadernos de Saúde Pública, 33(7), 1-14. https://doi.org/10.1590/0102-311X00129716

Taylor, S. (2019). Psychological reactions to pandemics. Cambridge Scholars Publishing.

Trujillo, J. (2020). La vida social del Covid-19: una etnografía del escepticismo y el negacionismo en poblaciones informales de Ciudad de México. Perifèria, 25(2), 141-153. https://bit.ly/3vKZcFP

UNICEF. (2020). Encuesta de Percepción y Actitudes de la Población. El impacto de la pandemia COVID-19 en las familias con Niñas, Niños y Adolescentes. UNICEF Argentina. https://uni.cf/3CpSqqi