Subjective distress and educational uncertainty during the Covid-19 pandemic
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authorship: The list of authors signing must include only those people who have contributed intellectually to the development of the work. Collaboration in the collection of data is not, by itself, a sufficient criterion of authorship. "Alteridad" declines any responsibility for possible conflicts arising from the authorship of the works that are published.Copyright: The Salesian Polytechnic University preserves the copyrights of the published articles, and favors and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ecuador license. They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and work URL) are cited; (Ii) are not used for commercial purposes; Iii) mention the existence and specifications of this license.
References
Alonso-Stuyck, P. y Aliaga, F. (2017). Demanda de autonomía en la relación entre los adolescentes y sus padres. Estudios sobre Educación, 33, 77-101. https://doi.org/10.15581/004.33.77-101
Alvites, C. (2019). Adolescencia, ciberbullying y depresión, riesgos en un mundo globalizado. Etic@net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 19(1), 210-234. https://bit.ly/3Cn69OJ
Alvites-Huamaní, C. (2020). Covid-19: Pandemia que impacta en los estados de Ánimo. CienciAmérica, 9(2). http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.327
Bartlett, J., Griffin, J. y Thomson, D. (2020). Resources for supporting children’s emotional well-being during the COVID-19 pandemic. Child Trends. https://bit.ly/3D75fYs
Bisso-Andrade, A. (2019). COVID-19: Un reto más allá de lo imaginable. Revista De La Sociedad Peruana De Medicina Interna, 33(3), 93-95. https://doi.org/10.36393/spmi.v33i3.543
Cáceres-Muñoz, J., Jiménez, A. y Martín-Sánchez, M. (2020). Cierre de Escuelas y Desigualdad Socioeducativa en Tiempos del Covid-19. Una Investigación Exploratoria en Clave Internacional. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 199-221. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.011
Chacón-Fuertes, F., Fernández-Hermida, J. y García Vera, M. (2020). La psicología ante la pandemia de la COVID-19 en España. La respuesta de la organización colegial. Clínica y Salud, 31(2), 119-123. https://bit.ly/3hLjk2q
Corona, F. y Peralta, E. (2011). Prevención de conductas de riesgo. Revista Médica Clínica Las Condes, 22(1), 68-75. https://bit.ly/3CnfYw2
Cortés, M. (2020). Coronavirus como amenaza a la salud pública. Revista médica de Chile, 148(1), 124-126. https://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872020000100124
Di Segni, S. (2019). Adultos en crisis. Jóvenes a la deriva. Noveduc.
Espada, J., Orgilés, M., Piqueras, J. y Morales, A. (2020). Buenas prácticas en la atención psicológica infantojuvenil ante la COVID-19. Clínica y Salud. Avance online. línica y Salud, 31(2), 109-113. https://dx.doi.org/10.5093/clysa2020a14
Gervilla, E. y Palmer, A. (2009). Predicción del consumo de cocaína en adolescentes mediante árboles de decisión. Revista de Investigación en Educación, 6, 7-13. https://bit.ly/3EOgUNa
Gilbert, J. (2012). Introducción a la sociología. LOM.
Gómez, C. (2020). Las niñas, los niños y los adolescentes (NNA) y el Covid-19. Mirada legislativa (196), 1-26. https://bit.ly/3sS47mr
González, M. (2019). Fake News: desinformación en la era de la sociedad de la información. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación (45), 29-52. http://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2019.i45.03
Gutiérrez, J. y Varona, J. (2020). Análisis de la posible evolución de la epidemia de coronavirus COVID-19 por medio de un modelo SEIR. Departamento de Matemáticas y Computación, Universidad de La Rioja. https://bit.ly/34s162U
Hincapié, E. (2020). Cuando termine la cuarentena, cuando termine la pandemia. En N. Molina (Ed.), Psicología en contextos de COVID-19, desafíos poscuarentena en Colombia (págs. 65-80). Ascofapsi.
Huarcaya, V. (2020). Consideraciones sobre la salud mental en la pandemia de COVID-19. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública [Internet], 37(2), 327-334. https://doi.org/10.17843/rpmesp.2020.372.5419
Leiva-Guerrero, M. V., Sanhueza-Mansilla, J. I., Soto-Calderón, M. P. y Muñoz-Lameles, M. E. (2022). Monitoreo de aprendizajes en escuelas públicas chilenas en contexto COVID-19. ALTERIDAD.Revista de Educación, 17(1), 89-102. https://doi.org/10.17163/alt.v17n1.2022.07
Mendiola, M. S., Hernández, A., Torres, R., Carrasco, M., Romo, A., Mario, A. y Cazales, V. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista digital universitaria, 21(3), 1-24. http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12
Pérez, M., Gómez, J. y Dieguez, R. (2020). Características clínico-epidemiológicas de la COVID-19. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 19(2), 1-15. https://bit.ly/3hNSGWv
Saravia-Bartra, M. M., Cazorla-Saravia, P. y Cedillo-Ramírez, L. (2020). Nivel de ansiedad de estudiantes de medicina de primer año de una universidad privada del Perú en tiempos de Covid-19. Revista de la Facultad de Medicina Humana , 20(4), 568-573. https://dx.doi.org/10.25176/rfmh.v20i4.3198
Salas, G., Santander, P., Precht, A., Scholten, H., y Moretti, R. L.-L. (2020). COVID-19: impacto psicosocial en la escuela en Chile. Desigualdades y desafíos para Latinoamérica. Avances en Psicología Latinoamericana,, 38(2), 1-17. https://bit.ly/3IZvUHd
Suárez-Relinque, C., Arroyo, G., Ferrer, B. y Ochoa, G. (2017). Baja percepción de riesgo en el consumo de alcohol en adolescentes españoles. Cadernos de Saúde Pública, 33(7), 1-14. https://doi.org/10.1590/0102-311X00129716
Taylor, S. (2019). Psychological reactions to pandemics. Cambridge Scholars Publishing.
Trujillo, J. (2020). La vida social del Covid-19: una etnografía del escepticismo y el negacionismo en poblaciones informales de Ciudad de México. Perifèria, 25(2), 141-153. https://bit.ly/3vKZcFP
UNICEF. (2020). Encuesta de Percepción y Actitudes de la Población. El impacto de la pandemia COVID-19 en las familias con Niñas, Niños y Adolescentes. UNICEF Argentina. https://uni.cf/3CpSqqi