Subjective distress and educational uncertainty during the Covid-19 pandemic

Main Article Content

Denisse Espinosa-Valenzuela
Carlos Rodríguez-Garcés
Geraldo Padilla-Fuentes

Abstract

The health crisis caused by Covid-19 has consequences that go beyond the strictly biomedical, having adifferential impact on the labor market, economic and subjectivewell-being of the population, causing high vulnerability and prolonged uncertainty. The pandemic has produced events that escape the biomedical, impacting differentiallyon people’s economic and subjective well-being. By means of contingency tables and Classification Trees, we analyze the perception, uncertainty and feelings that young peoplebetween 14 and 24 years old have about the pandemic and its effects, reported in the Covid-19 Youth survey. of special interest are those who fear losing the school year due to the health crisis. The results highlight that young people recognize the seriousness of Covid-19, althoughthey perceive that adults exaggerate the crisis and that young people are not infected; in addition, they report high levels of uncertainty due to the death of a family member or friend, family economic problems, and fear of losing the school year. Educational uncertainty is predominant amongyounger youth and is linked to high levels of worry, anxiety and fear, together with the manifestation of compulsive drinking and insomnia. The conclusions highlight the impactsthat the pandemic has had on the subjective wellbeing of the young population; socioemotional deterioration related to the fear of death of close ones, family economicproblems, and losing the school year. This problem raises the need for a multidimensional and extended approach beyond the end of the pandemic.

Article Details

Section
MISCELLANEOUS SECTION

References

Alonso-Stuyck, P., y Aliaga, F. (2017). Demanda de autonomía en la relación entre los adolescentes y sus padres. Estudios sobre Educación, 33, 77-101. doi:10.15581/004.33.77-101

Alvites, C. (2019). Adolescencia, ciberbullying y depresión, riesgos en un mundo globalizado. Etic@net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 19(1), 210-234. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7032614

Alvites-Huamaní, C. (2020). Covid-19: Pandemia que impacta en los estados de Ánimo. CienciAmérica, 9(2). doi:http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.327

Bartlett, J., Griffin, J., & Thomson, D. (2020). Resources for supporting children’s emotional well-being during the COVID-19 pandemic. Child Trends.

Bisso-Andrade, A. (2019). COVID-19: Un reto más allá de lo imaginable. Revista De La Sociedad Peruana De Medicina Interna, 33(3), 93-95.

Brazendale, K., Beets, M., Weaver, G., Pate, R., Turner-McGrievy, G., Kaczynski, A., . . . Tvon, P. (2017). Understanding differences between summer vs. school obesogenic behaviors of children: the structured days hypothesis. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 14(1). doi:https://doi.org/s12966-017-0555-2

Brooks, S., Webster, R., Smith, L., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., & Rubin, G. (s.f.). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The Lancet, 912-920.

Cáceres-Muñoz, J., Jiménez, A., y Martín-Sánchez, M. (2020). Cierre de Escuelas y Desigualdad Socioeducativa en Tiempos del Covid-19. Una Investigación Exploratoria en Clave Internacional. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 199-221. Obtenido de https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.011

Carrion, V. (2012). Can Traumatic Stress Alter the Brain? Understanding the Implications of Early Trauma on Brain Development and Learning. J Adolesc Heal, 51(2), 23–28. doi:doi: 10.1016/j.jadohealth.2012.04.010

Chacón-Fuertes, F., Fernández-Hermida, J., y García Vera, M. (2020). La psicología ante la pandemia de la COVID-19 en España. La respuesta de la organización colegial. Clínica y Salud, 31(2), 119-123. Obtenido de http://scielo.isciii.es/pdf/clinsa/v31n2/1130-5274-clinsa-31-2-0119.pdf

Corona, F., y Peralta, E. (2011). Prevención de conductas de riesgo. Revista Médica Clínica Las Condes, 22(1), 68-75. Obtenido de https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0716864011703947

Cortés, M. (2020). Coronavirus como amenaza a la salud pública. Revista médica de Chile, 148(1), 124-126. doi:https://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872020000100124

Di Segni, S. (2019). Adultos en crisis. Jóvenes a la deriva. Noveduc.

Espada, J., Orgilés, M., Piqueras, J., y Morales, A. (2020). Buenas prácticas en la atención psicológica infantojuvenil ante la COVID-19. Clínica y Salud. Avance online. línica y Salud, 31(2), 109-113.

Esteffan, K., Valenzuela, P., Wolff, C., y Zapata, D. (2009). Depresión postparto en el embarazo adolscente: ánalisis del problema y sus consecuencias. Revista chilena de obstetricia y ginecología, LXXIV(3), 151-158.

Gervilla, E., y Palmer, A. (2009). Predicción del consumo de cocaína en adolescentes mediante árboles de decisión. Revista de Investigación en Educación, 6, 7-13.

Gilbert, J. (2012). Introducción a la sociología. Santiago de Chile: LOM.

Gómez, C. (2020). Las niñas, los niños y los adolescentes (NNA) y el Covid-19. Mirada legislativa(196), 1-26. Obtenido de http://www.bibliodigitalibd.senado.gob.mx/bitstream/handle/123456789/5084/ML_196.pdf?sequence=1&isAllowed=y

González, M. (2019). Fake News: desinformación en la era de la sociedad de la información. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación(45), 29-52. doi:http://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2019.i45.03

Gutiérrez, J., y Varona, J. (2020). Análisis de la posible evolución de la epidemia de coronavirus COVID-19 por medio de un modelo SEIR. Departamento de Matemáticas y Computación, Universidad de La Rioja. Obtenido de https://laika.unirioja.es/usuarios/jvarona/coronavirus/SEIR-coronavirus.pdf

Gutiérrez, M., y Villegas, J. (2016). Clima, autoestima y violencia escolar en estudiantes de séptimo básico a cuarto medio en una escuela de la comuna de Alto Hospicio, Chile. Huellas, 22(4), 60-74.

Hincapié, E. (2020). Cuando termine la cuarentena, cuando termine la pandemia. En N. Molina (Ed.), Psicología en contextos de COVID-19, desafíos poscuarentena en Colombia (págs. 65-80). Ascofapsi.

Huarcaya, V. (2020). Consideraciones sobre la salud mental en la pandemia de COVID-19. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública [Internet], 37(2), 327-334. doi:https://doi.org/10.17843/rpmesp.2020.372.5419

Kessler, G., y Dimarco, S. (2013). Jóvenes, policía y estigmatización territorial en la periferia de Buenos Aires. Espacio Abierto, 22(2), 221-243. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/122/12226914003.pdf

Pérez, M., Gómez, J., y Dieguez, R. (2020). Características clínico-epidemiológicas de la COVID-19. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 19(2), 1-15. Obtenido de http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/3254/2505

Ridenhour, B., Kowalik, J., y Shay, D. (2018). El número reproductivo básico (R 0): consideraciones para su aplicación en la salud pública. American Journal of Public Health, 108(6), 455-465. Obtenido de https://ajph.aphapublications.org/doi/full/10.2105/AJPH.2013.301704s

Salas, G., Santander, P., Precht, A., Scholten, H., y Moretti, R. L.-L. (2020). COVID-19: impacto psicosocial en la escuela en Chile. Desigualdades y desafíos para Latinoamérica. Avances en Psicología Latinoamericana,, 38(2), 1-17. doi:https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.9404

Sánchez-Duque, J., Arce-Villalobos, L., y Rodríguez-Morales, A. (2020). Enfermedad por coronavirus 2019 (COVID-19) en América Latina: papel de la atención primaria en la preparación y respuesta. Atención Primaria, 52(6), 369-372. doi:https://doi.org/10.1016/j.aprim.2020.04.001

Suárez-Relinque, C., Arroyo, G., Ferrer, B., y Ochoa, G. (2017). Baja percepción de riesgo en el consumo de alcohol en adolescentes españoles. Cadernos de Saúde Pública, 33(7), 1-14. Obtenido de https://www.scielosp.org/pdf/csp/2017.v33n7/e00129716/es

Taylor, S. (2019). Psychological reactions to pandemics. New Castle: Cambridge Scholars Publishing.

Trujillo, J. (2020). La vida social del Covid-19: una etnografía del escepticismo y el negacionismo en poblaciones informales de Ciudad de México. Perifèria, 25(2), 141-153. Obtenido de https://revistes.uab.cat/periferia/article/view/v25-n2-trujillo

UNICEF. (2020). Encuesta de Percepción y Actitudes de la Población. El impacto de la pandemia COVID-19 en las familias con Niñas, Niños y Adolescentes. Argentina: UNICEF Argentina. Obtenido de https://www.unicef.org/argentina/sites/unicef.org.argentina/files/2020-06/EncuestaCOVID_GENERAL.pdf

Vidal, M., Baldoquín, W., Durán, F., y Más, P. (2020). Número Básico de Reproducción (R0). Educación Médica Superior, 34(4), 1-12. Obtenido de http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v34n4/1561-2902-ems-34-04-e2596.pdf