Research exercises in the classroom identifying differences among concepts on peace

Main Article Content

Carlos David Rodriguez-Florez

Abstract

In Colombia, the General Education Law 115 of 1994 and Law 1620 of 2013 are elements that allow exploring fields of socio-cultural research in the classroom. The objective of this research is to determine if there are differences between the concept of peace between students. Records of exercises in class of 973 children between 10 and 15 years old were used, in the subject of Peace Chair in Grades 6, 7, 8 and 9 of the José Asunción Silva Educational Institution, Municipality of Palmira, Colombia. The appropriate ethnographic methodology was applied to the educational context for the observation and recording of information. In the cases of the variables Patience, Justice, Agreement, Tolerance, Hope, Protect, the H0 is rejected. In this research it was possible to identify two types of concepts associated with peace: 1. Stable and 2. Unstable. Despite the differences recorded in the analysis, all the concepts are part of the diversity of meanings that our student community associates and applies in the daily process of coexistence. As a whole, this exercise allows the use of indicators to evaluate and adjust pedagogical and curricular elements that are more closely related to the environment and the particular context of the classroom. At an academic level, it allows broadening the understanding of the relationship between the classroom community and the local community, facilitating the application of ethnographic techniques as part of the pedagogical process and enriching the teaching-learning dichotomy.

Article Details

Section
MISCELLANEOUS SECTION

References

Aguirre, A. (1995). Etnografía. Metodología cualitativa en la investigación sociocultural. Marcombo. https://bit.ly/3NMYnDq

Álvarez, C. (2011). El interés de la etnografía escolar en la investigación educativa. Estudios Pedagógicos XXXVII, 2, 267-279. https://bit.ly/3NO4nM0

Ávila, R., (2005). La producción de conocimiento en la investigación acción pedagógica (IAPE): balance de una experimentación. Educaçao e Pesquisa, Sao Paulo, 31(3), 503-519. https://bit.ly/3TlO3mM

Cardozo-Rusinque, A. A., Morales, A. L. y Martínez, P. A. (2020). Construcción de paz y ciudadanía en la Educación Secundaria y Media en Colombia. Educ. Pesqui., 46. São Paulo. https://bit.ly/3Up6OqY

Congacha J. W. (2015). Estadística aplicada a la educación con actividades de aprendizaje. EAE Publishing. https://bit.ly/3WIIm5s

Goetz, J. P. y Lecompte, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Morata. https://bit.ly/3NRr567

Guzmán, G., Fals-Borda O. y Umaña E. (2017). La violencia en Colombia. Tomo I. Imprenta Pontificia Universidad Javeriana. https://bit.ly/3DSLsuV

Jociles, M. I. y Franze, A. (2008). ¿Es la escuela el problema? perspectivas socio-antropológicas de etnografía y educación. Trotta. https://bit.ly/3WKVwio

Laguna, J. A. y Sánchez, A. (2005). El maestro investigador: alternativas didácticas para su preparación inicial. Universidad Pedagógica Holguín de Cuba.

Marrugo-Peralta, G., Gutiérrez-Hurtado, J. y García, I.C. (2016). Estrategia de convivencia escolar para la formación de jóvenes mediadores de conflictos. Revista Escenarios, 14(1), 72-84. https://bit.ly/3NOSMwa

Martínez Rodríguez, J. B. (1990). Hacia un enfoque interpretativo de la enseñanza: etnografía y curriculum. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Granada. http://bit.ly/3OxOIAQ

Mckernan, J. (1999). Investigación-acción y curriculum. Morata. https://bit.ly/3tcyiE7

Ortiz Cobo, M. (2006). La mediación intercultural en contextos escolares: reflexiones acerca de una etnografía escolar. Revista de Educación, 339, 563-594. https://bit.ly/3FYaV92

Ossa Montoya, A. F. (2015). Lo pedagógico y el maestro investigador. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 44, 102-118. https://bit.ly/3EyNMaS

Parra Sabaj, M. E. (1998). La etnografía de la educación. Cinta de Moebio: Revista de Epistemología de Ciencias Sociales, 3, 64-81. http://bit.ly/3ACHcPk

Pérez-Tejada, H. E. (2008). Estadística para las ciencias sociales, del comportamiento y de la salud. Cengage Learning Eds. https://bit.ly/3hlFZW1

Pessat, R. (1966). La práctica de la demografía. Fondo de Cultura Económica. https://bit.ly/3UH8JH0

Porlán, R. y Martín, J. (1991). El diario del profesor.Un recurso para la investigación en el aula Diada. https://bit.ly/3ThjX3X

Porlán, R. (1987). El maestro como investigador en el aula. Investigar para conocer, conocer para enseñar. Revista Investigación en la Escuela, 1, 63-69. https://bit.ly/3hotg4U

Presidencia de la República de Colombia (2020). Ministerio del Interior, Decreto 457 del 22 de marzo de 2020: por el cual se imparten instrucciones en virtud de la emergencia sanitaria generada por la pandemia del Coronavirus Covid-19 y el mantenimiento del orden público, Bogotá. https://bit.ly/3TjP0we

Quiceno, H. (2002). La expedición: una pedagogía nueva, una nueva escuela. Revista Nodos y Nudos, 2(3), 3-10. https://bit.ly/3DUiXgn

Restrepo, B. (2003a). Investigación-acción pedagógica: variante de la investigación-accion educativa que se viene validando en Colombia. Revista Universidad de La Salle, 42, 92-101. https://bit.ly/3tcwTgX

Restrepo, B. (2003b). Investigación formativa e investigación productiva de conocimiento en la universidad. Revista Nómadas, 18, 195-206. Universidad Central de Bogotá, https://bit.ly/3zYaDeE

Rojas Soriano, R. (1996). Investigación-acción en el aula. Plaza y Valdés.

Serra, C. (2004). Etnografía escolar, etnografía de la educación. Revista de Educación, 334, 165-176. http://bit.ly/3GIhQDE

Stenhouse, L., (1984). Investigación y desarrollo del curriculum. Morata. https://bit.ly/3WPuAxR

Vélez, M. (1980). Notas sobre la investigación en educación. Revista Colombiana de Educación, 7, 46-47. https://bit.ly/3hudohv