Research exercises in the classroom identifying differences among concepts on peace
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authorship: The list of authors signing must include only those people who have contributed intellectually to the development of the work. Collaboration in the collection of data is not, by itself, a sufficient criterion of authorship. "Alteridad" declines any responsibility for possible conflicts arising from the authorship of the works that are published.Copyright: The Salesian Polytechnic University preserves the copyrights of the published articles, and favors and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ecuador license. They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and work URL) are cited; (Ii) are not used for commercial purposes; Iii) mention the existence and specifications of this license.
References
Aguirre, A. (1995). Etnografía. Metodología cualitativa en la investigación sociocultural. Marcombo. https://bit.ly/3NMYnDq
Álvarez, C. (2011). El interés de la etnografía escolar en la investigación educativa. Estudios Pedagógicos XXXVII, 2, 267-279. https://bit.ly/3NO4nM0
Ávila, R., (2005). La producción de conocimiento en la investigación acción pedagógica (IAPE): balance de una experimentación. Educaçao e Pesquisa, Sao Paulo, 31(3), 503-519. https://bit.ly/3TlO3mM
Cardozo-Rusinque, A. A., Morales, A. L. y Martínez, P. A. (2020). Construcción de paz y ciudadanía en la Educación Secundaria y Media en Colombia. Educ. Pesqui., 46. São Paulo. https://bit.ly/3Up6OqY
Congacha J. W. (2015). Estadística aplicada a la educación con actividades de aprendizaje. EAE Publishing. https://bit.ly/3WIIm5s
Goetz, J. P. y Lecompte, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Morata. https://bit.ly/3NRr567
Guzmán, G., Fals-Borda O. y Umaña E. (2017). La violencia en Colombia. Tomo I. Imprenta Pontificia Universidad Javeriana. https://bit.ly/3DSLsuV
Jociles, M. I. y Franze, A. (2008). ¿Es la escuela el problema? perspectivas socio-antropológicas de etnografía y educación. Trotta. https://bit.ly/3WKVwio
Laguna, J. A. y Sánchez, A. (2005). El maestro investigador: alternativas didácticas para su preparación inicial. Universidad Pedagógica Holguín de Cuba.
Marrugo-Peralta, G., Gutiérrez-Hurtado, J. y García, I.C. (2016). Estrategia de convivencia escolar para la formación de jóvenes mediadores de conflictos. Revista Escenarios, 14(1), 72-84. https://bit.ly/3NOSMwa
Martínez Rodríguez, J. B. (1990). Hacia un enfoque interpretativo de la enseñanza: etnografía y curriculum. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Granada. http://bit.ly/3OxOIAQ
Mckernan, J. (1999). Investigación-acción y curriculum. Morata. https://bit.ly/3tcyiE7
Ortiz Cobo, M. (2006). La mediación intercultural en contextos escolares: reflexiones acerca de una etnografía escolar. Revista de Educación, 339, 563-594. https://bit.ly/3FYaV92
Ossa Montoya, A. F. (2015). Lo pedagógico y el maestro investigador. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 44, 102-118. https://bit.ly/3EyNMaS
Parra Sabaj, M. E. (1998). La etnografía de la educación. Cinta de Moebio: Revista de Epistemología de Ciencias Sociales, 3, 64-81. http://bit.ly/3ACHcPk
Pérez-Tejada, H. E. (2008). Estadística para las ciencias sociales, del comportamiento y de la salud. Cengage Learning Eds. https://bit.ly/3hlFZW1
Pessat, R. (1966). La práctica de la demografía. Fondo de Cultura Económica. https://bit.ly/3UH8JH0
Porlán, R. y Martín, J. (1991). El diario del profesor.Un recurso para la investigación en el aula Diada. https://bit.ly/3ThjX3X
Porlán, R. (1987). El maestro como investigador en el aula. Investigar para conocer, conocer para enseñar. Revista Investigación en la Escuela, 1, 63-69. https://bit.ly/3hotg4U
Presidencia de la República de Colombia (2020). Ministerio del Interior, Decreto 457 del 22 de marzo de 2020: por el cual se imparten instrucciones en virtud de la emergencia sanitaria generada por la pandemia del Coronavirus Covid-19 y el mantenimiento del orden público, Bogotá. https://bit.ly/3TjP0we
Quiceno, H. (2002). La expedición: una pedagogía nueva, una nueva escuela. Revista Nodos y Nudos, 2(3), 3-10. https://bit.ly/3DUiXgn
Restrepo, B. (2003a). Investigación-acción pedagógica: variante de la investigación-accion educativa que se viene validando en Colombia. Revista Universidad de La Salle, 42, 92-101. https://bit.ly/3tcwTgX
Restrepo, B. (2003b). Investigación formativa e investigación productiva de conocimiento en la universidad. Revista Nómadas, 18, 195-206. Universidad Central de Bogotá, https://bit.ly/3zYaDeE
Rojas Soriano, R. (1996). Investigación-acción en el aula. Plaza y Valdés.
Serra, C. (2004). Etnografía escolar, etnografía de la educación. Revista de Educación, 334, 165-176. http://bit.ly/3GIhQDE
Stenhouse, L., (1984). Investigación y desarrollo del curriculum. Morata. https://bit.ly/3WPuAxR
Vélez, M. (1980). Notas sobre la investigación en educación. Revista Colombiana de Educación, 7, 46-47. https://bit.ly/3hudohv